Předmět: Základy psychologie pro muzikoterapeuty

» Seznam fakult » PDF » KPS
Název předmětu Základy psychologie pro muzikoterapeuty
Kód předmětu KPS/KCP2@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
  • Pugnerová Michaela, Mgr. Ph.D.
  • Kavková Veronika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: Proces socializace a jeho činitele. Člověk v sociálním kontaktu. Interpersonální percepce, interakce a komunikace. Postoje, stereotypy. Chování člověka ve skupině. Zákonitosti utváření struktury a dynamika malých sociálních skupin. Vymezení předmětu psychopatologie. Vymezení různých pojetí normy, normality a patologie. Historie přístupu k psychické abnormalitě. Přehled poruch psychického vývoje.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: vysvětlit proces socializace jedince porozumět procesům, které se odehrávají v interpersonální interakci porozumět procesům, které se odehrávají ve skupinách a v různých sociálních situacích charakterizovat zákonitosti utváření struktury a dynamiku malých sociálních skupin vymezit obor psychopatologie vzhledem k ostatním příbuzným disciplínám vymezit různá pojetí normy, normality a patologie znát a vysvětlit základní kategorie poruch psychického vývoje, charakterizovat jejich příklady
Student je schopen vysvětlit proces socializace jedince a pochopit jeho význam pro vývoj osobnosti. Student se orientuje v interpersonálních interakcích. Student je schopen využít teoretické znalosti v praktických situacích. Student má přehled o normalitě a patologii osobnosti. Student rozumí základním kategoriím poruch psychického vývoje.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Prezenční forma studia: ústní (zkouška), samostudium:příprava na zkoušku. Kombinovaná forma studia: ústní (zkouška), účast na tutoriálech, studium distančních opor, - vytvoření projektu na samostudium:příprava na zkoušku.
Doporučená literatura
  • Atkinsonová, R.L., Atkinson, R.C., Smith, E.E., Bem, D.J., Nolen-Hoeksema, S. Psychologie. Praha, 1995.
  • DICKERSON, P. Social psychology.
  • HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. 6. vyd. Praha: Portál 2011. 168 s. ISBN 978-80-7367-909-5..
  • HELUS, Z. (2007). Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada.
  • Hewstone, M., Stroebe, W.:. Sociální psychologie. Praha: Portál 2006..
  • Hrabal V. (2002). Sociální psychologie pro učitele. Praha.
  • KARIKOVÁ,S. Základy patopsychológie detí a mládeže.
  • Kohoutek, R. Patopsychologie a psychopatologie pro pedagogy.
  • Kučerová, H. (2013). Psychiatrické minimum. Praha: Grada.
  • KVINTOVÁ, J. Patopsychologie problémového dítěte.
  • MASH, E. J., BARKLEY, R. A. Child Psychopathology.
  • MATĚJČEK, Z. (2001). Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Jinočany: H&H.
  • Motschnig, R. & Nykl, L. (2011). Komunikace zaměřená na člověka. Praha: Grada Publishing..
  • MYERS, P., G. Social psychology.
  • Nakonečný, M. Sociální psychologie. Praha: Academia, 1999..
  • PAVLÍČKOVÁ, H. Social psychology.
  • PLEVOVÁ, I. (2006). Kapitoly z vývojové psychologie. Olomouc : UP.
  • Pöthe P. Emoční poruchy v dětství a dospívání.
  • PUGNEROVÁ, M., KONEČNÝ, J. Patopsychologie se zaměřením na psychologii handicapu.
  • Říčan, P., & Krejčířová, D. (2006). Dětská klinická psychologie. Praha: Grada Publishing.
  • Slezáčková A. (2012). Původce pozitivní psychologií. Grada.
  • Šikl R. (2012). Zrakové vnímání. Praha.
  • ŠIMÍČKOVÁ ČÍŽKOVÁ a kol. (2003). Přehled vývojové psychologie. Olomouc : UP.
  • Urbanovská, E., & Škobrtal, P. (2012). Sociální a pedagogická psychologie pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Vágnerová, M., Hadj-Moussová, Z., & Štech, S. (1999). Psychologie handicapu. Praha: Karolinum.
  • Vágnerová, M. (2012). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
  • Vágnerová, M. (1997). Vývojová psychologie. I, Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
  • Vágnerová, M. (2007). Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří.. Praha: Karolinum.
  • Vybíral Z. (2009). Psychologie komunikace. Praha.
  • Výrost, J., Slaměník, I.:. Sociální psychologie - 2. přep. a roz. vyd. Praha, 2008.
  • WILMSHURST, L. Child and Adolescent Psychopathology: A Casebook.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Muzikoterapie (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní