|
Vyučující
|
-
Kvintová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
-
Konečný Josef, doc. PhDr. CSc.
-
Křížová Janka, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
Témata: Definice šikany, etapy šikany. Agrese a agresivní chování. Zvládání agrese a agresivního chování, postupy řešení. Determinace agresivního chování. Agresivita a šikana ve škole. Programy prevence a řešení šikanování. Poznámka: Podrobný rozpis témat je uveden v Moodle pod zkratkou předmětu Lektor si vyhrazuje právo na změnu témat i jejich pořadí. Ne všechna témata musí být probrána během přímé výuky.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Pozorování, Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách, Metody práce s audiovizí
|
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . charakterizovat a definovat šikanu, . popsat a vysvětlit příčiny agresivity a šikany, . analyzovat vlivy školního klimatu a faktory působící na vznik a vývoj šikany, . vysvětlit význam programů prevence a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení.
Student si osvojí základní terminologické pojmy z oblasti agresivity a šikany. Student rozumí principům vzniku agresivity a šikany, umí zachytit znaky šikany a umí postupovat v rámci prevence a řešení šíkany. Student si získá zkušenost s komunikací v rámci řešení šikany, umí pracovat s nástroji na funkční analýzu chování.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Přítomnost na 80% výuky Samostudium materiálů z Moodle dostupný pod zkratkou předmětu Vypracování zadaných úkolů Aktivní účast v hodinách ISP: upřesnění požadavků na základě osobní domluvy s vyučující
|
|
Doporučená literatura
|
-
Antier E. (2002). Agresivita dětí. Portál.
-
Čáp, J., & Mareš, J. (2007). Psychologie pro učitele. Praha: Portál.
-
JANOŠOVÁ, P. a kol. (2016). Psychologie školní šikany. Grada.
-
Jedlička, R., Koťa, J. (1998). Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže.. Praha: Karolinum.
-
Kolář, M. (2005). Bolest šikanování. Praha: Portál.
-
KYRIACOU, Ch. (2005). Řešení výchovných problémů ve škole. Praha.
-
MCINTOSH, Kent a GOODMAN, Steve. (2016). Integrated multi-tiered systems of support: blending RTI and PBIS. Guilford practical intervention in the schools series. New York: Guilford Press.
-
Milgram, S. (2017). Poslušnost vůči autoritě. Experiment, který zpochybnil lidskou přirozenost.. Portál.
-
MŠMT. Metodický pokyn ministryně školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikany ve školách a školských zařízeních.
-
MÜHLPACHR, P. (2001). Sociální patologie. Brno.
-
ŘEZÁČ, J. (1998). Sociální psychologie. Brno . Paido.
-
Říčan, P., & Krejčířová, D. (2006). Dětská klinická psychologie. Praha: Grada Publishing.
-
ŘÍČAN, P. (1995). Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí.. Praha.
-
Zimbardo. (2014). Luciferův efekt ? Jak se z dobrých lidí stávají lidé zlí. Academia.
|