Course: Propedeutics of elementary reading and writing

» List of faculties » PDF » KPG
Course title Propedeutics of elementary reading and writing
Course code KPG/ŠČT@
Organizational form of instruction Seminar
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Křivánková Klára, Mgr.
  • Fasnerová Martina, doc. PhDr. Ph.D.
Course content
unspecified

Learning activities and teaching methods
Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Work with Text (with Book, Textbook), Activating (Simulations, Games, Dramatization)
Learning outcomes
Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Student performance, Written exam

Recommended literature
  • Doležalová Jana. Rozvoj grafomotoriky v projektech. Praha. 2010.
  • FABIÁNKOVÁ, B., HAVEL, J., NOVOTNÁ, M. (1999). Výuka čtení a psaní na 1. stupni ZŠ. Brno: Paido.
  • FASNEROVÁ, M. (2018). Prvopočáteční čtení a psaní. Vydání 1.. Praha: Grada.
  • FASNEROVÁ, M. (2012). Vybrané kapitoly z elementárního čtení a psaní. Olomouc.
  • Fasnerová Martina. Prvopočáteční čtení a psaní. Praha. 2018.
  • Jane M. Healey. Leváci a jejich výchova. Praha. 2002.
  • KOŽELUHOVÁ, E., WILDOVÁ, R. (2021). Čtenářské strategie v předškolním vzdělávání. 1. vydání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
  • MLČÁKOVÁ, R. (2009). Grafomotorika a počáteční psaní.. Praha: Grada Publishing.
  • SANTLEROVÁ, K., SÝKOROVÁ, H. (1994). Rozvoj grafomotoriky v předškolním věku. Brno : CDVU.
  • SPÁČILOVÁ, H., ŠUBOVÁ, L. (2004). Příprava žáka na psaní. Olomouc : UP.
  • Vodička Ivo. Nechte leváky drápat. Praha. 2008.
  • VYKOUKALOVÁ, V., WILDOVÁ, R. (2013). Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně a možnosti jejího rozvoje. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): - (BB24) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): - (BB25) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): - (BB23) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Winter