Lecturer(s)
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Chudý Štefan, doc. Mgr. Ph.D.
-
Žilínek Martin, prof. PhDr. PhD.
-
Novotný Zdeněk, doc. PhDr. CSc.
-
Grecmanová Helena, prof. PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
Analysis of individual education categories in historical development. The views of major philosophers and educationists on upbringing and education.
|
Learning activities and teaching methods
|
Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming)
|
Learning outcomes
|
The Philosophy of Teaching and Education introduces the essential proglems of educational processes in the society through the historical development of philosophical and pedagogic attitudes. It focuses on the contemporary philosophical conceptions of education as well.
|
Prerequisites
|
unspecified
|
Assessment methods and criteria
|
Student performance, Dialog
Students? active approach to lectures, fulfilment of ongoing tasks.
|
Recommended literature
|
-
BLÍŽKOVSKÝ, B. (1992). Systémová pedagogika. Ostrava: Amosium servis.
-
BREZINKA, W. (1996). Filozofické základy výchovy. Praha: Zvon.
-
CIPRO, M. (1999). Pedaogigka a společnost. Praha: vlastním nákladem autora.
-
Grecmanová, H., Holoušová, D., Urbanovská, E., Bůžek, A. (2000). Obecná pedagogika II.. Olomouc: Hanex.
-
GRECMANOVÁ, H., HOLOUŠOVÁ, D., URBANOVSKÁ, E. (1997). Obecná pedagogika I.. Olomouc: Hanex.
-
Průcha, J. (1996). Alternativní školy. Praha: Portál.
-
PRŮCHA, J. (1997). Moderní pedagogika. Praha:Portál.
-
SINGULE, F. (1992). Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha: SPN.
-
SKALKOVÁ, J. (1995). Za novou kvalitu vyučování. Brno: Paido.
-
ŠTVERÁK, V., ČADSKÁ, M. (1999). Stručný průvodce dějinami pedagogiky. Praha: Karolinum.
|