Předmět: Čtenářská pregramotnost a rozvoj grafomotoriky v mateřské škole

» Seznam fakult » PDF » KPG
Název předmětu Čtenářská pregramotnost a rozvoj grafomotoriky v mateřské škole
Kód předmětu KPG/WŠČP@
Organizační forma výuky Konzultace + On-line aktivity
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Fasnerová Martina, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Cíle předmětu: Student si osvojí poznatky a praktické dovednosti rozvíjející motorické, řečové a jazykové kompetence předškolních dětí, které jsou určující pro nácvik elementárního čtení a psaní. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: definovat klíčové pojmy disciplíny: percepce, školní zralost, školní připravenost, grafomotorika, lateralita, vizuomotorická koordinace, analyticko-syntetická metoda, genetická metoda, alternativní metody nácviku čtení a psaní, současné školní předlohy písma, čtenářská gramotnost vyjmenovat různé typy percepcí a propojit je s konkrétními činnostmi pedagoga MŠ a elementaristy, objasnit vztah sluchové a zrakové percepce, školní zralosti, školní připravenosti a zvolené písemné předlohy v kontextu nácviku elementárního čtení a psaní, posuzovat školní zralost a připravenost dětí v povinném roce předškolního vzdělávání v návaznosti na jejich grafomotorické a předčtenářské dovednosti, orientovat se v metodických postupech, didaktických materiálech a učebnicích se zaměřením na elementární čtení a psaní, plánovat, uskutečňovat a vyhodnocovat rozvoj čtenářské gramotnosti předškolních dětí Hlavní témata předmětu: Diagnostika předpokladů pro čtení a psaní Zápis do 1.ročníku, odklad školní docházky Rozvoj grafomotoriky (správný úchop, pravolevá orientace, vizuomotorická koordinace, ?) Rozvoj dechových, hlasových a artikulačních dovedností Rozvoj komunikačních dovedností předškoláka Vyučovací metody čtení a psaní v historickém přehledu Analyticko-syntetická metoda ve výuce elementárního čtení a psaní Genetická a globální metoda ve výuce elementárního čtení a psaní Alternativní metody ve výuce elementárního čtení a psaní (Metoda Dobrého startu, Sfumato) Písemné předlohy, kvalitativní a kvantitativní znaky jednotažného lineárního písma a Comenia Script Rozvoj čtenářské gramotnosti předškolních dětí Propojení na pedagogickou praxi: Práce s didaktickými pomůckami, analýza videozáznamu edukační reality, skupinové diskuze, diskuze s odborníkem z praxe, propojení s Náslechovou praxí v ZŠ.

Předpoklady
Student: analyzuje metodiku psaní vázaného písma, - pracuje s náměty pro rozvoj řečových dovedností dítěte, - pracuje s náměty pro rozvoj zrakové percepce, - pracuje s náměty pro rozvoj zrakové a taktilní percepce, - analyzuje práci s levorukými dětmi, vhodně vybírá texty pro rozvoj čtenářské gramotnosti

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Vytvořit a interpretovat projekt pro pro rozvoj čtenářské gramotnosti u dětí předškolního věku na vybrané knize.
Doporučená literatura
  • Doležalová Jana. Rozvoj grafomotoriky v projektech. Praha. 2010.
  • Fasnerová Martina. Prvopočáteční čtení a psaní. Praha. 2018.
  • Jane M. Healey. Leváci a jejich výchova. Praha. 2002.
  • Vodička Ivo. Nechte leváky drápat. Praha. 2008.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr