Cíle předmětu: Student si osvojí poznatky a praktické dovednosti rozvíjející motorické, řečové a jazykové kompetence předškolních dětí, které jsou určující pro nácvik elementárního čtení a psaní. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: definovat klíčové pojmy disciplíny: percepce, školní zralost, školní připravenost, grafomotorika, lateralita, vizuomotorická koordinace, analyticko-syntetická metoda, genetická metoda, alternativní metody nácviku čtení a psaní, současné školní předlohy písma, čtenářská gramotnost vyjmenovat různé typy percepcí a propojit je s konkrétními činnostmi pedagoga MŠ a elementaristy, objasnit vztah sluchové a zrakové percepce, školní zralosti, školní připravenosti a zvolené písemné předlohy v kontextu nácviku elementárního čtení a psaní, posuzovat školní zralost a připravenost dětí v povinném roce předškolního vzdělávání v návaznosti na jejich grafomotorické a předčtenářské dovednosti, orientovat se v metodických postupech, didaktických materiálech a učebnicích se zaměřením na elementární čtení a psaní, plánovat, uskutečňovat a vyhodnocovat rozvoj čtenářské gramotnosti předškolních dětí Hlavní témata předmětu: Diagnostika předpokladů pro čtení a psaní Zápis do 1.ročníku, odklad školní docházky Rozvoj grafomotoriky (správný úchop, pravolevá orientace, vizuomotorická koordinace, ?) Rozvoj dechových, hlasových a artikulačních dovedností Rozvoj komunikačních dovedností předškoláka Vyučovací metody čtení a psaní v historickém přehledu Analyticko-syntetická metoda ve výuce elementárního čtení a psaní Genetická a globální metoda ve výuce elementárního čtení a psaní Alternativní metody ve výuce elementárního čtení a psaní (Metoda Dobrého startu, Sfumato) Písemné předlohy, kvalitativní a kvantitativní znaky jednotažného lineárního písma a Comenia Script Rozvoj čtenářské gramotnosti předškolních dětí Propojení na pedagogickou praxi: Práce s didaktickými pomůckami, analýza videozáznamu edukační reality, skupinové diskuze, diskuze s odborníkem z praxe, propojení s Náslechovou praxí v ZŠ.
|
Student: analyzuje metodiku psaní vázaného písma, - pracuje s náměty pro rozvoj řečových dovedností dítěte, - pracuje s náměty pro rozvoj zrakové percepce, - pracuje s náměty pro rozvoj zrakové a taktilní percepce, - analyzuje práci s levorukými dětmi, vhodně vybírá texty pro rozvoj čtenářské gramotnosti
|