Course: null

» List of faculties » PDF » KPG
Course title -
Course code KPG/WRH2@
Organizational form of instruction Seminar
Level of course unspecified
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Szotkowski René, doc. PhDr. Ph.D.
Course content
Definition of basic terms related to risky behaviour and description of forms of risky behaviour (cyberbullying, cyber bullying, sexting, addictive behaviour, cyber diseases, etc.) Primary prevention of risk behaviour - specific primary prevention of risk behaviour (general, selective and indicated) Primary prevention of risk behaviour - non-specific primary prevention of risk behaviour National Strategy for the Primary Prevention of Risk Behaviour in Children and Young People 2019-2027 School-based risk behaviour prevention programmes; the role of the school prevention officer Risk behaviour in relation to the use of AI For full-time participants, study support is available in LMS Moodle, in which they can find suggestions for their own preparation and work in seminars and exercises.

Learning activities and teaching methods
Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Projection (static, dynamic)
Learning outcomes
Upon completion of the course, participants should be able to: - define basic concepts related to risk behaviour, - list and describe forms of risk behaviour, - describe selected manifestations of risky behaviour in the online environment (cyberbullying, cyberbullying, sexting, addictive behaviour, cyber diseases, risks of social networks, etc.), - explain the concepts related to primary prevention of risk behaviour - specific primary prevention of risk behaviour (general, selective and indicated), non-specific primary prevention of risk behaviour, - justify the need for the concept of the National Strategy for Primary Prevention of Risk Behaviour in Children and Young People for the period 2019-2027, - describe selected school-based risk behaviour prevention programmes, - define the role of the school prevention methodologist, - list and describe organisations and projects for the prevention of risky behaviour in the online environment.

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
unspecified
Recommended literature
  • BĚLÍK, Václav. Prevence rizikového chování ve školním prostředí: pro studenty pomáhajících oborů. Brno: Tribun EU. 2016.
  • FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. Praha: Grada. 2014.
  • KOPECKÝ, Kamil, René SZOTKOWSKI a Pavla DOBEŠOVÁ. Riziková komunikace a seznamování českých dětí v kyberprostoru. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2021.
  • MIOVSKÝ, Michal et al. Návrh doporučené struktury minimálního preventivního programu prevence rizikového chování pro základní školy. 1. vyd. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze a Všeobecná fakultní nemocnice v Praze ve vydavatelství Togga. 2012. ISBN 978-80-87258-74-3..
  • MIOVSKÝ, Michal et al. Prevence rizikového chování ve školství. 2. přepracované a doplněné vyd. Praha: Nakladatelství Lidové noviny. 2015. ISBN 978-80-7422-392-1..
  • MIOVSKÝ, Michal et al. Výkladový slovník pojmů školské prevence rizikového chování. Praha: Univerzita Karlova v Praze & Togga. 2012.
  • MŠMT. Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2019-2027 [online]. Praha, 2019. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/socialni-programy/strategie-a-koncepce-ap-msmt.
  • PROCHÁZKA, Miroslav. Metodik prevence a jeho role na základní škole. Praha: Pasparta, 2019. ISBN 978-80-88290-28-5..
  • SZOTKOWSKI, René a Kamil KOPECKÝ. Kyberšikana a další druhy online agrese zaměřené na učitele. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2018. ISBN 978-80-244-5334-7 (print), ISBN 978-80-244-5335-4 (on-line)..
  • SZOTKOWSKI, René a kol. Sexting u českých dětí. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2020.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester