Lecturer(s)
|
-
Szotkowski René, doc. PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
Definition of basic terms related to risky behaviour and description of forms of risky behaviour (cyberbullying, cyber bullying, sexting, addictive behaviour, cyber diseases, etc.) Primary prevention of risk behaviour - specific primary prevention of risk behaviour (general, selective and indicated) Primary prevention of risk behaviour - non-specific primary prevention of risk behaviour National Strategy for the Primary Prevention of Risk Behaviour in Children and Young People 2019-2027 School-based risk behaviour prevention programmes; the role of the school prevention officer Risk behaviour in relation to the use of AI For full-time participants, study support is available in LMS Moodle, in which they can find suggestions for their own preparation and work in seminars and exercises.
|
Learning activities and teaching methods
|
Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Projection (static, dynamic)
|
Learning outcomes
|
Upon completion of the course, participants should be able to: - define basic concepts related to risk behaviour, - list and describe forms of risk behaviour, - describe selected manifestations of risky behaviour in the online environment (cyberbullying, cyberbullying, sexting, addictive behaviour, cyber diseases, risks of social networks, etc.), - explain the concepts related to primary prevention of risk behaviour - specific primary prevention of risk behaviour (general, selective and indicated), non-specific primary prevention of risk behaviour, - justify the need for the concept of the National Strategy for Primary Prevention of Risk Behaviour in Children and Young People for the period 2019-2027, - describe selected school-based risk behaviour prevention programmes, - define the role of the school prevention methodologist, - list and describe organisations and projects for the prevention of risky behaviour in the online environment.
|
Prerequisites
|
unspecified
|
Assessment methods and criteria
|
unspecified
|
Recommended literature
|
-
BĚLÍK, Václav. Prevence rizikového chování ve školním prostředí: pro studenty pomáhajících oborů. Brno: Tribun EU. 2016.
-
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. Praha: Grada. 2014.
-
KOPECKÝ, Kamil, René SZOTKOWSKI a Pavla DOBEŠOVÁ. Riziková komunikace a seznamování českých dětí v kyberprostoru. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2021.
-
MIOVSKÝ, Michal et al. Návrh doporučené struktury minimálního preventivního programu prevence rizikového chování pro základní školy. 1. vyd. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze a Všeobecná fakultní nemocnice v Praze ve vydavatelství Togga. 2012. ISBN 978-80-87258-74-3..
-
MIOVSKÝ, Michal et al. Prevence rizikového chování ve školství. 2. přepracované a doplněné vyd. Praha: Nakladatelství Lidové noviny. 2015. ISBN 978-80-7422-392-1..
-
MIOVSKÝ, Michal et al. Výkladový slovník pojmů školské prevence rizikového chování. Praha: Univerzita Karlova v Praze & Togga. 2012.
-
MŠMT. Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2019-2027 [online]. Praha, 2019. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/socialni-programy/strategie-a-koncepce-ap-msmt.
-
PROCHÁZKA, Miroslav. Metodik prevence a jeho role na základní škole. Praha: Pasparta, 2019. ISBN 978-80-88290-28-5..
-
SZOTKOWSKI, René a Kamil KOPECKÝ. Kyberšikana a další druhy online agrese zaměřené na učitele. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2018. ISBN 978-80-244-5334-7 (print), ISBN 978-80-244-5335-4 (on-line)..
-
SZOTKOWSKI, René a kol. Sexting u českých dětí. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2020.
|