Předmět: Sociologie výchovy (Edukace a volný čas z pohledu sociologie)

» Seznam fakult » PDF » KPG
Název předmětu Sociologie výchovy (Edukace a volný čas z pohledu sociologie)
Kód předmětu KPG/SCV@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Neumeister Pavel, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Výchova a vzdělávání z hlediska základních sociologických paradigmat. 2. Funkce výchovy z hlediska tradičních teorií (škola jako chrám vědění, statusový výtah, pojišťovna). 3. Výchova a vzdělávání v kritických a angažovaných sociologických teoriích. 4. Výchova a vzdělávání jako nástroj reprodukce a legitimizace sociálních nerovností. 5. Vliv ekonomického, sociálního a kulturního kapitálů na školní výkon. 6. Rovný x nerovný přístup ke vzdělávání - zprávy ČŠI 7. Rodina, vrstevnická skupina, školní třída jako prostředí ovlivňující život žáka. 8. Volný čas jako projev životního způsobu v rámci sociální praxe jedince. 9. Možnosti analýzy sociálních aspektů výchovy (socioekonický status, kulturní kapitál) 10. Možnosti analýzy sociálních aspektů výchovy (klima školy, sociometrie)

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je představit současné pohledy na edukaci a volný čas z pohledu současné sociologie. Výchova (edukace) je studentům prezentována v širším sociologickém pojetí jako proces socializace (integrující jedince do společnosti, reprodukující sociální řád, legitimizující sociální nerovnosti, zajišťující sociální selekci a alokaci) z hlediska významných sociologických paradigmat a teorií. Důraz je kladen především na interpretaci kritických a angažovaných sociologických a pedagogických teorií výchovy a vzdělávání (odškolnění společnosti, teorie společenské reprodukce, deprivační teorie, anti-pedagogické teorie, genderové teorie). Dále bude pozornost věnována významným aktérům v rámci sociálního prostředí jedince, kteří ovlivňují průběh a výsledky jeho výchovy a trávení volného času. Problematika volného času je pak prezentována v souvislosti především s reprodukční teorie P. Bourdieua jako součást životního stylu/způsobu, projevem sociální praxe jedince a jeho prostředí v tzv. sociálním prostoru a to ve vztahu ke kategoriím habitus, ekonomických a kulturní kapitál. Součástí seminářů bude i prezentace vybraných analytických metod zaměřených na sociální aspekty výchovy a vzdělávání.
Po absolvování předmětu bude student schopen: - Vysvětlit výchovu (edukaci) z hlediska základních paradigmat a významných teorií současné sociologie - Posoudit argumenty vybraných kritických sociologických teorií ve vztahu k důsledkům výchovy a vzdělávání pro reprodukce a legitimizaci sociálních nerovností - Popsat a vysvětlit vliv rodiny, vrstevnické skupiny, subkultury na průběh a výsledky výchovy - Vysvětit a obhájit způsob trávení volného času jako projevu životního způsob jako ukazatel příslušnostike konkrétní sociální třídě (na základě charakteristické distribuce ekonomického a kulturního kapitálu) - Realizovat vybrané analytické postupy měření či zjišťování vybraných sociálních (strukturálních) aspektů ovlivňujících výchovu (socioekonomický status, kapitály, genderové aspekty, analýza kurikula).
Předpoklady
Nejsou vyžadovány žádné specifické předpoklady k zápisu předmětu. Absolutorium předchozího předmětu zaměřeného na obecné sociologické kategorie jsou výhodou.

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Průběžné ověřování vyšších úrovní kognitivních cílů prostřednictvím argumentovaných výstupů a diskusí v rámci seminářů. Ověření výstupů v rámci kolokvia v podobě skupinové rozpravy.
Doporučená literatura
  • BOURDIEU, P. (1984). Distinction: A Social Critique of the Judgment of Taste. Cambridge, MA: Harvard Press..
  • DOPITA, M. (2007). Pierre Bourdieu o umění, výchově a společnosti: reflexe sociologie praxe Pierra Bourdieua v české sociologii. Olomouc: Univerzita Palackého..
  • DUMAZEDIER, J., & RYBÁČKOVÁ, V. (1966). Volný čas.Sociologický Časopis/Czech Sociological Review, (3), 443-447..
  • GIDDENS, A. (1991). Modernity and self-identity: Self and society in the late modern age. Stanford University Press..
  • KUBÁTOVÁ, H. (2010). Sociologie životního způsobu. Grada Publishing,.
  • PROKOP, J. (2005). Škola a společnost v kritických teoriích 20. století. Praha: Karolinum..
  • ŠAFR, J., & PATOČKOVÁ, V. (2010). Trávení volného času v České republice ve srovnání s evropskými zeměmi. Naše společnost, 8(2), 21-27..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní