Lecturer(s)
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Szotkowski René, doc. PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
Students are introduced to the contents of the course Technology of Education, and they will work with individual technologies used in teaching. Content disciplines: Means of modern didactic techniques, its principles, operation and basic maintenance. Commercial and freeware applications for educational purposes. Educational portals. Social networking in education. Method of creation and acquisition programs to the needs of kindergarten teachers.
|
Learning activities and teaching methods
|
Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Demonstration, Projection (static, dynamic), Training in job and motor Skils
|
Learning outcomes
|
Students will learn how to use technical facilities that help to improve communication at schools and to control the educational process. Information technology and programs for pre-school education.
After graduating disciplines, students should be able to work with modern educational technologies such as for example interactive whiteboards, tablet, visualizer, information and communication technologies etc. These technologies should then able to exploit in teaching.
|
Prerequisites
|
Basic knowledge of educational technology.
|
Assessment methods and criteria
|
Essay, Student performance
Students master the technical as well as methodological parts of working with technologies used in teaching.
|
Recommended literature
|
-
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. RAMBOUSEK, V. Technické výukové prostředky. Praha: SPN, 1989. RŮŽIČKA, E. Technologie vzdělávání. Olomouc: SCVU PdF, 2002..
-
BOHONY, P. (2003). Didaktická technológia. Nitra: Pedagogická fakulta UKF.
-
HAUSNER, M. a kol. (2007). Výukové objekty a interaktivní vyučování. Liberec: Venkovský prostor.
-
HOMAS, Michael a Euline Cutrim SCHMID. (2010). Interactive Whiteboards for Education: Theory, Research and Practice. USA.
-
LORENS, Roman. (2013). Nowe technologie w edukacji. Polsko: Wydawnictwo Szkolne PWN.
-
MEDLÍKOVÁ, O. (2008). Přesvědčivá prezentace : Špičkové rady, tipy a příklady. Praha: Grada.
-
NIKL, J. (2002). Didaktické aspekty technických výukových prostředků. Liberec : Technická univerzita v Liberci.
-
SLAVÍK, M., HUSA, J., MILLER, I. (2007). Materiální didaktické prostředky a technologie jejich využívání. Praha: Česká zemědělská univerzita v Praze.
-
SOUKUP, J., PEJSAR, Z., BALCAROVÁ, A. (2004). Multimédia ve výuce. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně.
-
VRBA, Jiří a Monika VŠETULOVÁ. (2003). Multimediální technologie ve vzdělávání. Olomouc: Andragogé.
|