| Název předmětu | Obecná didaktika |
|---|---|
| Kód předmětu | KPG/ODS@ |
| Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Letní |
| Počet ECTS kreditů | 3 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
nespecifikováno
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
Přednáška: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . představit obecnou didaktiku jako vědní disciplínu i jako nástroj vzdělavatele, . objasnit specifika základních kategorií obecné didaktiky, umět je rozeznávat v edukačním procesu a vysvětlit potřebu jejich systémového ukotvení v edukačním procesu, . rozlišovat faktory ovlivňující průběh edukace podle možnosti jejich ovlivnitelnosti ze strany vzdělavatele, akcentovat význam motivace při učení, . vysvětlit provázanost postupů plánování, realizace a hodnocení výsledku edukace. Obecná didaktika jako vědní disciplína i jako nástroj vzdělavatele, didaktický trojúhelník, základní kategorie obecné didaktiky (výukové cíle - taxonomie, vlastnosti, učivo, učební úlohy - taxonomie, formulace, posouzení souboru učebních úloh, metody a organizační formy podporující aktivitu vzdělávaných, materiálně didaktické prostředky), kompetence vzdělavatele, sebereflexe - sebehodnocení - seberozvoj vzdělavatele, pedagogická komunikace a interakce, motivace, didaktické zásady. Projektování, realizace a hodnocení výsledků edukace. Cvičení: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . s přihlédnutím k nadřazeným kurikulárním dokumentům připravit plán krátkodobé edukační aktivity včetně způsobu hodnocení vzdělávacích výsledků vzdělávaných, . s dopomocí mentora stanovit kriteria a indikátory vhodné pro hodnocení plánu i realizace edukační aktivity, . v modelové situaci předvést realizaci různých situací z edukační činnosti (např. motivace vzdělávaných, zadávání a plnění učební úlohy, vedení rozhovoru, vysvětlování, vedení hry, hospitační pozorování apod.) a v této souvislosti navrhnout a realizovat další dílčí krok svého pedagogického rozvoje. Plán krátkodobé edukační aktivity, kriteria a indikátory vhodné pro hodnocení plánu i realizace edukační aktivity, realizace vybraných situací z edukační činnosti, profesní rozvoj pedagogického pracovníka.
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
Písemná zkouška. Další požadavky erudovaná obhajoba pracovního portfolia dokumentujícího všechny aktivity studenta realizované v rámci cvičení (viz cíle disciplíny). |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |