Course: Pre-School Education

» List of faculties » PDF » KPG
Course title Pre-School Education
Course code KPG/KŠPP@
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Valchářová Kateřina, Mgr. Ph.D.
Course content
unspecified

Learning activities and teaching methods
  • Homework for Teaching - 0 hours per semester
Learning outcomes
Within the course, the student will acquire knowledge related to preschool education and preschool upbringing in the context of historical and contemporary concepts. Based on the acquired knowledge, the student will clarify, analyze and evaluate the processes related to the development of a child's personality in the preschool period, i.e. 3-6 years of age. After completing the discipline, the student will be able to explain, analyze and draw conclusions with understanding on the topics: - preschool pedagogy as a science - preschool education in the period from the 16th century to the present - significant personalities who influenced the development of preschool education from the 16th century to the present - contemporary kindergarten (curriculum, teacher personality) - kindergartens with an alternative educational program - kindergarten and family

Prerequisites
The student has basic knowledge in the field of pedagogy.

Assessment methods and criteria
Oral exam

The student will acquire knowledge in the given topics. The course is concluded with a credit and an exam. The granting of credit is a prerequisite for the possibility of taking the exam. Requirements for granting credit: - 75% participation in seminars - active participation in classes and continuous completion of assigned tasks Requirements for granting the exam - credit - successful completion of the exam in the given topics If a student fails to attend the seminar to the given extent for serious reasons, he/she will be assigned a seminar paper related to the topics discussed during his/her absence, through which he/she will demonstrate understanding of the curriculum. The student will then take a full-scale exam. (ERASMUS, illness)
Recommended literature
  • BENDOVÁ, P. (2014). Inkluzivní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami předškolního věku. Hradec Králové: Gaudeamus.
  • GARDOŠOVÁ, J. a kol. (2012). Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Vyd. 2.. Praha: Portál.
  • GARDOŠOVÁ, Juliana a kol. (2012). Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro předškolní vzdělávání, vyd. 2.. Praha: Portál.
  • HAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E., HAVLOVÁ, J. (2008). Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole: aktualizovaný modelový program podpory zdraví (dokument a metodika). 3., aktualiz. vyd.. Praha: Portál.
  • HELUS, Z. (2009). Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd.. Praha: Portál.
  • KASÍKOVÁ, H. (2016). Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál.
  • KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. (2001). Předškolní a primární pedagogika.. Praha: Portál.
  • KOMENSKÝ, J. A. a MAKOVIČKA, L. ed. (2020). Informatorium školy mateřské v jazyce 21. století, aneb, Zevrubná a jasná zpráva, jak mají zbožní rodiče - sami nebo i skrze chůvy, pěstouny a další pomocníky - už v jejich ranném věku rozumně a počestně vést i cvičit své milované děti, ten nejdražší poklad, aby to bylo Bohu ke slávě, jim samotným pro radost a dětem to posloužilo ke spasení. Žandov: Poutníkova četba.
  • Komenský, Jan Ámos. Informatorium školy mateřské, Praha 1947.
  • Montessori, M. Londýnské přednášky. Praha: Portál 2019. ISBN 978-80-262-1539-4.
  • NISEL, R., GRIEBEL, W. (2005). Poprvé v mateřské škole. 1. vyd.. Praha: Portál.
  • OPRAVILOVÁ, E. (2016). Předškolní pedagogika. Praha: Grada.
  • OPRAVILOVÁ, E. (2016). PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA. Praha.
  • PRŮCHA, J. a kol. (2016). Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Praha: Wolters Kluwer.
  • PRŮCHA, J. (2012). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál.
  • Rámcový vzdělávací program. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.
  • Rýdl, K., & Šmelová, E. (2012). Vývoj institucí pro předškolní výchovu (1869?2011). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • SPLAVCOVÁ, H., KROPÁČKOVÁ, J. (2016). Vzdělávání dětí od dvou let v MŠ. 1. vyd.. Praha: Portál.
  • SUCHÁNKOVÁ, E. (2014). Hra a její využití v předškolním vzdělávání. Praha: Portál.
  • ŠMELOVÁ, E. a kol. (2016). Individualizace ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku, 1. vydání. Olomouc: UP.
  • ŠMELOVÁ, E. (2014). Bezvýhradná akceptace ve výchově dítěte. Olomouc: UP.
  • ŠMELOVÁ, E. (2004). Mateřská škola a její učitelé v podmínkách společenských změn. Teorie a praxe II.. Olomouc : UP.
  • ŠMELOVÁ, E. (2004). Mateřská škola. Teorie a praxe I.. Olomouc: UP.
  • Šmelová, E., Petrová, A., & Souralová, E. (2012). Připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky v kontextu současného kurikula. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • VÚP. (2004). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): - (BB24) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer