|
Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Neumeister Pavel, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Předmět je rozdělen do 13 lekcí kombinující frontální výuku v rámci přednášek, samostatnou práci studentů, diskuse, reflexi. Obsah: 1) Multiparadigmatičnost věd o výchově - co mají všechny teorie společného a v čem se liší (4 základní otázky výchovy) 2) Spor o povahu reality - pojetí výchovy v objektivistickém x subjektivistickém pojetí reality 3) Pragmatická pedagogika J. Deweye. 4) Pedagogika kultury a pedagogika hodnot. 5) Spor o povahu člověka - otázka motivace jedince k učení a vzdělávání 6) Humanistická a personalistická pedagogika (vliv humanistické psychologie na pojetí výchovy a vzdělávání) 7) Kognitivní a konstruktivistické teorie vzdělávání 1 (vliv kognitivní psychologie na pojetí výchovy a vzdělávání) 8) Kognitivní a konstruktivistické teorie vzdělávání 2 (vliv kognitivní psychologie na pojetí výchovy a vzdělávání) 9) Technologické teorie (hledání vhodného nástroje vzdělávání - online výuka, IA ve vzdělávání) 10) Akademické teorie (hledání univerzálního obsahu vzdělávání) 11) Spor o smysl výchovy - Sociální teorie (výchova a vzdělávání ve službách společnosti nebo nástroj útisku) 12) Výchova a vzdělávání v kritických teoriích (vzdělávání jako nástroj útisku a udržování nerovností) 13) Analýza vybraných dokumentů české vzdělávací politiky z hlediska soudobých teorií vzdělávání (identifikace vlivů)
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako základní teoretický vytvářející teoretickou základnu pro rozvoj profesních pedagogických kompetencí. Cílem předmětu je prezentovat přehled základních směrů a linií pedagogického myšlení a pedagogické praxe. Uvedené je chápáno jako rámec, jehož prostřednictvím může absolvent předmětu analyzovat, pochopit a konciovat vlastní (osobní) teorii vzdělávání jako východisko vlastní pedagogické praxe. Smyslem předmětu tedy není směřování k osvojení vybraných teorií vzdělávání ale utváření, uspořádání, rozvíjení vlastní teorie vzdělávání. Předmět tedy prezentuje multiparadigmatičnost věd o výchově a zaměřuje se na schopnost absolventa analyzovat cizí teorii vzdělávání (identifikovat její silné a slabé stránky) a zároveň propracovat vlastní teorii vzdělávání.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - popsat pedagogickou teorii (teorii vzdělávání) jako uspořádaný a konzistentní systém - analyzovat teorie vzdělávání z hlediska jejich obsahových částí (odpovědí na otázky objektu, subjektu, cílů, prostředků a podmínek vzdělávání) - identifikovat a vysvětlit návaznost teorie vzdělávání na dobové koncepty člověka, lidské psychiky, pojetí společnosti. - identifikovat konkrétní teoretická východiska (v návaznosti na dominantní soudobé teorie vzdělávání) důležitých dokumentů české vzdělávácí politiky. - prostřednictvím odborné terminologie formulovat a následně obhájit (argumentovat) vlastní teorii výchovy a vzdělávání jako vnitřně konzistentního systému a jako východisko vlastního profesního působení.
|
|
Předpoklady
|
Znalost pedagogiky a psychologie v rozsahu bakalářského studia.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor
Prezenční forma studia: ústní kolokvium na základě vlastní (osobní) teorie vzdělávání V případě ISP nejsou vyžadovány s ohledem na charakter předmětu (přednáška) nahrazující aktivity studenta.
|
|
Doporučená literatura
|
-
BARKLEY, ELIZABETH F., CROSS, K. PATRICIA, & MAJOR, CLAIRE H. Collaborative learning techniques: A handbook for college faculty. San Francisco: Jossey-Bass PublishersDaugherty, 2005.
-
Bertrand, Y. (2003). Contemporary theories and practice in education. Madison (Wisconsin): Atwood Publishing.
-
Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha.
-
DANEK, J. Výchova ako súčasť života. Teória a prax . Trnava: Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2007..
-
CHUDÝ, Š. a kol. The Concept of Education in the Czech and Slovak Pedagogical Theories since 1989. Brno: Paido, 2013..
-
JANÍK, T., PEŠKOVÁ, K. et al. Školní vzdělávání: od podmínek k výsledkům. Brno: Masarykova univerzita. 2013..
-
SKALKOVÁ, J. (2004). Pedagogika a výzvy nové doby.. Brno: Paido.
-
STEVEN, R., LEWOLT, B. Getting A?s: Secrets expert learners use to get straight A?s. 2nd ed. Camarillo, CA: BrainX, 2004..
-
TOBIN, K. (Ed.). The Practice of Constructivism in Science Education. Hillsdale ? New Jersey: Lawrence Erbaum Associates, 1994..
-
TUPÝ, J. Tvorba kurikulárních dokumentů v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2014.
-
ZELINA, M. Teorie výchovy alebo hľadanie dobra. Bratislava: SPN, 2004..
|