|
Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Vývojové trendy a současný stav oboru etopedie a přístupech k jedincům s poruchami chování. Terminologie oboru, srovnání se zahraničím. Etiologie, přístupy k členění poruch chování. Historický vývoj k řešení problematiky poruch chování. Poruchy chování spojené s agresí, s konfliktem, se závislostí. Edukace jedinců s rizikem poruch chování, s poruchou chování, s ADD/ADHD. Sociálně a speciálně pedagogický proces a jeho využití pro podporu sociálních kompetencí. Etopedická diagnostika, metody a cíle diagnostiky. Primární a sekundární prevence poruch chování, přístupy k dětem a žákům s poruchami chování.Systém školských zařízení pro ústavní nebo ochrannou výchovu a preventivně výchovnou péči. Právní rámec náhradní rodinné péče. Koncepce vedení případu. Sociokulturní znevýhodnění jako riziko poruch chování specifika speciálně pedagogické práce, edukace ve školním a mimoškolním prostředí.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
nespecifikováno
|
|
Výstupy z učení
|
|
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Požadavky pro ukončení předmětu: <LI> Recenze vybrané knihy s etopedickým zaměřením (viz seznam ve výuce, příp. individuální volba po konzultaci s vyučujícími). Rozsah min. 2 strany (řádkování 1, písmo 12). Termín: viz sylabus v Moodle. <LI> Reflexe návštěvy etopedického zařízení. Student osloví vybrané zařízení zaměřené na diagnostiku a edukaci jedinců s PCH (SVP, DÚ, DDŠ, VÚ), které navštíví, seznámí se s chodem zařízení, specifiky práce s dětmi a mládeží s PCH, spolupracujícími institucemi a dalšími aspekty odborného poslání zařízení. Poté zpracuje reflexi návštěvy zařízení, kde podchytí zmíněné oblasti. Rozsah: min. 3 strany. <LI> Složení zkoušky - prokázání orientace v rozsahu sylabu předmětu (ústní zkouška).
|
|
Doporučená literatura
|
-
ELLIOTT, J; PLACE, M. Dítě v nesnázích, 1.vyd. Havlíčkův Brod : Grada, 2002, ISBN 80-247-0182-0..
-
KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie, 4.vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-657-8..
-
Matoušek, O., Kroftová, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál 1998..
-
ONDRÁČEK, P. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo? Praha : ISV, 2003. ISBN 80-86642-18-6..
-
ŠTĚPÁNKOVÁ, L. Střediska výchovné péče. In Vítková, M Otázky speciálně pedagogického poradenství. Brno : MSD, 2003, s.191-193. ISBN 80-214-2359-5..
-
Vágnerová, M. (2001). Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum.
-
Vágnerová, M. (2005). Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8.. V Praze: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum.
-
VÍTKOVÁ, M. (ed.):. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9..
|