Předmět: Prevence rizikového chování

» Seznam fakult » PDF » KPG
Název předmětu Prevence rizikového chování
Kód předmětu KPG/KPCU@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmída Jan, Mgr.
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: " Norma a řád ve společnosti vs. patologie. " Sociální deviace a její etiologie. " Základní terminologie: sociálně patologické jevy, rizikové chování, problémové chování, poruchy chování, závislostní chování. " Prevence - charakteristika, základní pojmy, přístupy, formy, stupně. Prevence ve školském prostředí. Tvorba programů primární prevence. " Legislativní dokumenty pro oblast prevence rizikového chování v oblasti školství, činnost jednotlivých aktérů, zejm. školního metodika prevence. " Efektivita preventivních aktivit (programů). Metody prevence rizikového chování. " Výchova ke zdravému životnímu stylu, prosociální výchova a osobnostní a sociální rozvoj jako nespecifická primární prevence. " Prevence sekundární a terciární, intervence. " Pedagogicko-psychologické poradenství, mediace a probace, ústavní a ochranná výchova, výkon trestu odnětí svobody. " Vzdělávání v oblasti prevence.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " pochopit význam prevence pro rozvoj a ochranu společnosti a jejích členů, " charakterizovat základní přístupy, formy a předpoklady k realizaci prevence, " popsat metody primární prevence realizované v resortu školství, " charakterizovat základní oblasti primární prevence ve školství, " definovat základní pojmy z oblasti prevence a specificky primární prevence realizované v resortu školství, " charakterizovat typy a postup tvorby primárních preventivních programů, " popsat možnosti evaluace primárně preventivních programů a způsob hodnocení jejich efektivity, " znát možnosti poradenství v sekundární prevenci a orientovat se v systému zařízení pro preventivně výchovnou péči, ústavní a ochrannou výchovu.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Na závěr semestru bude student skládat závěrečného test. Ten bude v rozsahu 10 témat vymezených sylabem předmětu. Významnou část testu budou tvořit otázky v návaznosti na odpřednášená témata, rovněž e-learningové kapitoly v Moodle. Pozn. Účast na výuce je doporučená, nikoliv povinná. Pro studenty z ISP jsou proto požadavky pro ukončení předmětu totožné, tzn. složení závěrečného testu.
Doporučená literatura
  • AMBROŽOVÁ, K. a kol. Rizikové chování dětí a mladistvých. Příčiny, následky, prevence. Praha: Dětství bez úrazů, o.p.s..
  • BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. 197 s. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9..
  • ČECH, T.; HORMANDLOVÁ, T. Profesní obraz školního speciálního pedagoga v podmínkách základní školy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. .
  • ČECH, T. Škola a její preventivně-výchovná strategie jako předpoklad rozvoje kompetencí dětí. Prevence, 2011, roč. 8, č. 7, s. 4-7. ISSN 1214-8717..
  • FISHER; S.; ŠKODA, J. Sociální patologie. 2. vyd. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0,.
  • KOCOURKOVÁ, V., ŠAFRÁNKOVÁ, A. Úvod k primární prevenci rizikového chování. Gevak: Olomouc, 2014. ISBN 978-80-86768-85-4..
  • KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. 336 s. ISBN 978-80-7367-871-5..
  • KRAUS, B., HRONCOVÁ, J. Sociální patologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-896-3..
  • KREJČÍROVÁ, O. a kol. Prevence sociálně patologických jevů jako významný fenomén poradenské činnosti. Olomouc: UP v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1628-1..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní