|
Vyučující
|
-
Šmída Jan, Mgr.
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Témata: " Norma a řád ve společnosti vs. patologie. " Sociální deviace a její etiologie. " Základní terminologie: sociálně patologické jevy, rizikové chování, problémové chování, poruchy chování, závislostní chování. " Prevence - charakteristika, základní pojmy, přístupy, formy, stupně. Prevence ve školském prostředí. Tvorba programů primární prevence. " Legislativní dokumenty pro oblast prevence rizikového chování v oblasti školství, činnost jednotlivých aktérů, zejm. školního metodika prevence. " Efektivita preventivních aktivit (programů). Metody prevence rizikového chování. " Výchova ke zdravému životnímu stylu, prosociální výchova a osobnostní a sociální rozvoj jako nespecifická primární prevence. " Prevence sekundární a terciární, intervence. " Pedagogicko-psychologické poradenství, mediace a probace, ústavní a ochranná výchova, výkon trestu odnětí svobody. " Vzdělávání v oblasti prevence.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
nespecifikováno
|
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " pochopit význam prevence pro rozvoj a ochranu společnosti a jejích členů, " charakterizovat základní přístupy, formy a předpoklady k realizaci prevence, " popsat metody primární prevence realizované v resortu školství, " charakterizovat základní oblasti primární prevence ve školství, " definovat základní pojmy z oblasti prevence a specificky primární prevence realizované v resortu školství, " charakterizovat typy a postup tvorby primárních preventivních programů, " popsat možnosti evaluace primárně preventivních programů a způsob hodnocení jejich efektivity, " znát možnosti poradenství v sekundární prevenci a orientovat se v systému zařízení pro preventivně výchovnou péči, ústavní a ochrannou výchovu.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Na závěr semestru bude student skládat závěrečného test. Ten bude v rozsahu 10 témat vymezených sylabem předmětu. Významnou část testu budou tvořit otázky v návaznosti na odpřednášená témata, rovněž e-learningové kapitoly v Moodle. Pozn. Účast na výuce je doporučená, nikoliv povinná. Pro studenty z ISP jsou proto požadavky pro ukončení předmětu totožné, tzn. složení závěrečného testu.
|
|
Doporučená literatura
|
-
AMBROŽOVÁ, K. a kol. Rizikové chování dětí a mladistvých. Příčiny, následky, prevence. Praha: Dětství bez úrazů, o.p.s..
-
BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. 197 s. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9..
-
ČECH, T.; HORMANDLOVÁ, T. Profesní obraz školního speciálního pedagoga v podmínkách základní školy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. .
-
ČECH, T. Škola a její preventivně-výchovná strategie jako předpoklad rozvoje kompetencí dětí. Prevence, 2011, roč. 8, č. 7, s. 4-7. ISSN 1214-8717..
-
FISHER; S.; ŠKODA, J. Sociální patologie. 2. vyd. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0,.
-
KOCOURKOVÁ, V., ŠAFRÁNKOVÁ, A. Úvod k primární prevenci rizikového chování. Gevak: Olomouc, 2014. ISBN 978-80-86768-85-4..
-
KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. 336 s. ISBN 978-80-7367-871-5..
-
KRAUS, B., HRONCOVÁ, J. Sociální patologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-896-3..
-
KREJČÍROVÁ, O. a kol. Prevence sociálně patologických jevů jako významný fenomén poradenské činnosti. Olomouc: UP v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1628-1..
|