|
Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Prášilová Michaela, doc. PhDr. Ph.D.
-
Dvořáková Kaněčková Eva, Mgr. Ph.D.
-
Nábělková Jitka, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Systém kurikulárních dokumentů škol a školských zařízení regionálního školství, školní vzdělávací program různých druhů školských zařízení, kurikulární dokumenty používané v prostředí vybraných školských zařízení (středisko volného času, školní družina, školní klub, domov mládeže), posuzování funkčnosti kurikulárních dokumentů, tvorba vybraných kurikulárních dokumentů školského zařízení (denního a týdenního edukačního plánu, krátkodobého vzdělávacího programu, plánu projektové výuky).
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
nespecifikováno
|
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: v kontextu platné verze školského zákona objasnit podobu a princip pojetí systému kurikulárních dokumentů škol a školských zařízení regionálního školství, popsat nároky kladené na finální podobu školního vzdělávacího programu v různých druzích školských zařízení, z pozice vychovatele zpracovat různé typy kurikulárních dokumentů používaných ve vybraných školských zařízeních (středisko volného času, školní družina, školní klub, domov mládeže) a na základě zvolených kritérií posoudit jejich funkčnost.
|
|
Předpoklady
|
Znalost obecné a školní didaktiky.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Kombinovaná forma: písemná zkouška, analýza souboru kurikulárních dokumentů. 75 % Prezenční účast v hodinách semináře Požadavek: Je nutná 75 % prezenční účast v hodinách semináře. Semináře jsou kontaktní formou výuky (dle Zákona o VŠ, § 62, odst. 1, pro prezenční studium). U didaktických předmětů je docházka klíčová z těchto důvodů: Rozvoj praktických dovedností: Cvičení ke školní didaktice vyžaduje aktivní nácvik a simulaci výukových situací (např. vedení diskuse, vysvětlování, hodnocení žáků). Tyto dovednosti nelze efektivně osvojit samostudiem. Interakce a zpětná vazba: Prezenční účast umožňuje okamžitou zpětnou vazbu od garanta a kolegů k didaktickým postupům. Pravidelná reflexe vlastního výkonu je základem profesního růstu budoucího učitele. Naplnění Klíčových kompetencí: Předmět často rozvíjí klíčové kompetence (např. komunikace, řešení problémů) v interakci, což vyžaduje aktivní zapojení v kolektivu. Kontrola plnění úkolů: Na seminářích se často plní průběžné úkoly, prezentace či mini-lekce, které tvoří základ klasifikace a ověřují průběžné osvojování učiva.
|
|
Doporučená literatura
|
-
ČESKO. . Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, v platném znění (školský zákon) [online]. Dostupný z: http://www.msmt.cz/dokumenty-3/skolsky-zakon.
-
KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2006. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity; sv. č. 100. ISBN 80-210-4142-0..
-
OBST, Otto. Řízení výuky. Olomouc: UP, 2012..
-
PRÁŠILOVÁ, Michaela. Vzdělávací program a jeho tvorba. Olomouc: Tiresa, 2013..
-
Rámcové vzdělávací programy. (PV, ZV) [online]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/t/rvp.
|