Lecturer(s)
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Neumeister Pavel, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
Gerontology and its structure, basic problems of geronto-sociology, social aspects of ageing and the old age, effects of ageing on population, myths about the old age, sociological aspects of post-productive age, getting ready for the old age, activities and social contacts of senior citizens, social aspects of illness and dying.
|
Learning activities and teaching methods
|
Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Activating (Simulations, Games, Dramatization)
|
Learning outcomes
|
The subject gives information from the area of social gerontology - teaching about ageing and old age from the view of social context, also from the area of thanatology - teaching about dying and death. We will mention problems like loneliness and the influence of social environment on the approach to ageing, dying and death. The aim is to understand the complications of the last period of life.
|
Prerequisites
|
unspecified
|
Assessment methods and criteria
|
Essay, Student performance, Seminar Work
Presentation of the paper, resp. PP presentation (any topic related to the subject - book content, professional experience, elaboration of a case study of a person in the senior age - relationships, activity, autonomy, social risks, etc.). Focus on social aspects!
|
Recommended literature
|
-
(2005). Třetí věk trojí optikou. Olomouc: Vydavatelství UP.
-
Alan, J. (1989). Etapy života očima sociologie. Praha: Panorama.
-
Améry, J. (2008). O stárnutí. Revolta a rezignace.. Praha: Prostor.
-
Elias, N. (1998). O osamělosti umírajících.. Praha: Nakladatelství Franze Kafky.
-
Gruss, P. (ed.). (2009). Perspektivy stárnutí z pohledu psychologie celoživotního vývoje.. Praha: Portál.
-
Haškovcová, H. (1990). Fenomén stáří. Praha: Panorama.
-
Matoušek, O. (1997). Rodina jako instituce a vztahová síť.. Praha: SLON.
-
MOŽNÝ, I. (2002). Česká společnost.. Praha.
-
Mühlpachr, P. (2004). Gerontopedagogika. Brno : MU.
-
MÜHLPACHR, P. (2004). Gerontopedagogika. Brno.
-
Munzarová, M. (2005). Eutanázie nebo paliativní péče. Praha.
-
Petřková, A., Čornaničová, R. (2004). Gerontagogika: Úvod do teorie a praxe edukace seniorů.. Olomouc.
-
Pichaud, C., Thareau, I. (1998). Soužití se staršími lidmi:praktické informace pro ty, kdo doma pečují o staré lidi, i pro sociální a zdravotnické pracovníky. Praha: Portál.
-
Rabušic, L. (1995). Česká společnost stárne. Brno: Masarykova univerzita.
-
Rabušic, L.( Ed.):. Česká společnost a senioři. Brno: Škola sociálních studii FF MU, 1997,.
-
Rheinwaldová, E. (1999). Novodobá péče o seniory. Praha.
-
Rychtaříková, J., Kuchařová, V. (eds.). (2008). Rodina, partnerství a demografické stárnutí. Praha: UK, PřF.
-
Říčan, P. Cesta životem. Praha: Panorama, 1989..
-
Schmidbauer, W. (2000). Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál.
-
Stuart-Hamilton,I.:. Psychologie stárnutí. Praha: Portál, 1999.
-
Svatošová, M. (1995). Hospice a umění doprovázet.. Praha.
-
Sýkorová, D. (2007). Autonomie ve stáří - Kapitoly z gerontosociologie.. Praha.
-
Šiklová, J. (2003). Deník staré paní. Praha: Kalich.
-
Tošnerová, T. (2000). Špatné zacházení se seniory a násilí v rodině. Průvodce pro zdravotníky a profesionální pečovatele.. Praha.
-
Zavázalová, H. (2001). Vybrané kapitoly ze sociální gerontologie. Praha: Karolinum.
|