Course: Continuous Specialist Practice

» List of faculties » PDF » KPG
Course title Continuous Specialist Practice
Course code KPG/B2OPS
Organizational form of instruction Practice
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 5
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Kantorová Jana, doc. PhDr. Ph.D.
  • Matušková Linda, PhDr. Ph.D.
  • Vyhnálková Pavla, Mgr. Ph.D.
  • Pitnerová Dagmar, Mgr. Ph.D.
Course content
Principles of planning. International conventions, laws, governmental regulations, announcements of ministries, regions and municipalities.The Conditions of Employment for staff of schools and school facilities. The safety rules for work with children, the principles of first aid. Equipment, organization and activities. Characteristics of the facility. Documentation of equipment and pedagogical documentation, internal order, educational programs, structure and form of educational activity. Preparation and organization, motivation and management of educational activities and extracurricular activities for that age group, the creative application of pedagogical principles and methods of leading groups of children and young people. Preventive programs. Self-reflection activities, keeping a journal of self-reflection educational activities. Evaluation and self-evaluation of carried out educational activities. Processing of the statement of operations.

Learning activities and teaching methods
Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming)
Learning outcomes
Students should be able to consolidate and apply their theoretical knowledge in real life conditions, to use tools leading to a deeper knowledge of pupil's personality, further deepen the ability to interact with all participants of the educational processes, to synthetize knowledge from theory and practice of education, to apply knowledge on teacher's self-reflection.
Students will acquire and consolidate competence to work in the educational practice.
Prerequisites
Basic knowledges of didactics, leisure education and methodology of games.

Assessment methods and criteria
Student performance, Visitation

Internship report elaboration.
Recommended literature
  • (1991). Úmluva o právech dítěte. In Zákon č. 104/1991 Sb.. Praha.
  • (2005). Vyhláška o školských výchovných a ubytovacích zařízeních a školských účelových zařízeních. In Zákon č. 107/2005 Sb.. Praha.
  • (2005). Vyhlášky o zájmovém vzdělávání. In Zákon č. 74/2005 Sb.. Praha.
  • (2001). Zákon č. 109/2001 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a o preventivně výchovné púéči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů.. Praha.
  • (2004). Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).. Praha.
  • (2004). Zákon č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů.. Praha.
  • KLAPAL, V. (2000). Efektivita souvislé pedagogické praxe studentů pdF UP Olomouc. In Sborník z konference Pedagogické praxe-praxeologie.. Praha.
  • Musilová, M., Musil, J., V. (2001). Asistentská praxe.. Olomouc.
  • Podlahová, L. (1998). Pedagogická praxe. Olomouc.
  • PODLAHOVÁ, L. (2002). Ze studenta učitelem.. Olomouc.
  • ŠVEC, V. (1999). Pedagogická příprava budoucích učitelů: problémy a inspirace.. Brno.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester