|
Vyučující
|
-
Krejčí Filip, Mgr. Ph.D.
-
Luska Jiří, prof. PaedDr. CSc.
|
|
Obsah předmětu
|
Témata: Hudební pedagogika v systému muzikologie. Formování hudební pedagogiky jako vědního oboru. Oborová systematika hudební pedagogiky, komparace pojetí. Předmět, cíle a úkoly hudební pedagogiky. Vztahy pedagogiky, estetické a hudební výchovy. Vztah hudební pedagogiky, pedagogických, psychologických a sociologických věd. Funkce hudby ve společnosti. Funkcionální a intencionální hudební výchova. Hudební kulturní dědictví jako edukační fenomén. Vývoj a současný stav HV jako předmět hudební pedagogiky. Specifičnost osvojování hudby z hlediska hudební pedagogiky. HV jako specifický typ hudební a pedagogické komunikace. Hudebně vzdělávací a výchovné instituce. Základní studijní literatura: BURLAS, L. Teória hudobnej pedagogiky. Prešov: Prešovská univerzita, 1997. FUKAČ, J. - TESAŘ, S. - VEREŠ, J. Hudební pedagogika: koncepce a aplikace hudebně výchovných ideí v minulosti a přítomnosti. Brno: Masarykova univerzita, 2000. GAUSSE, F.: Počátky moderních proudů v naší hudební výchově. Praha: Supraphon, 1975. GREGOR, V. - SEDLICKÝ, T. Dějiny hudební výchovy v českých zemích a na Slovensku. Praha: Supraphon, 1973. HOLAS, M. Hudební pedagogika. Praha: Nakladatelství AMU, 2004. HELFERT, V. Základy hudební výchovy na nehudebních školách. In. Helfert: O hudební tvořivosti. Praha: Supraphon, 1970. LÉBL, V. - POLEDŇÁK, I. a kol. Hudební věda II. (kapitola Hudební pedagogika). Praha: SPN, 1988. POLEDŇÁK, I. Hudebně pedagogické invence. Praha: Univerzita Karlova, 2005. VÁŇOVÁ, H. - SKOPAL, J. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2002.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
|
|
Výstupy z učení
|
Disciplína je zaměřena na vytváření kompetencí studenta teoreticky reflektovat hudebně vzdělávací realitu v její komplexnosti. Cíle: Studenti budou po absolvování předmětu schopni: -pojmenovat základní hudebně pedagogické pojmy jednotlivých tematických oblastí, -vysvětlit postavení hudební pedagogiky v systému muzikologických disciplín, -charakterizovat nejvýznamnější hudebně pedagogické teorie a jejich představitele, -charakterizovat systematiku hudební pedagogiky, rozlišit kognitivní a sociální aspekty hudebnosti, -posoudit endogenní a exogenní vlivy intencionální a funkcionální hudební edukace, -pojmenovat významné hudební instituce všeobecné, specializované a profesionální hudební výchovy. Základní studijní literatura: BURLAS, L. Teória hudobnej pedagogiky. Prešov: Prešovská univerzita, 1997. FUKAČ, J. - TESAŘ, S. - VEREŠ, J. Hudební pedagogika: koncepce a aplikace hudebně výchovných ideí v minulosti a přítomnosti. Brno: Masarykova univerzita, 2000. GAUSSE, F.: Počátky moderních proudů v naší hudební výchově. Praha: Supraphon, 1975. GREGOR, V. - SEDLICKÝ, T. Dějiny hudební výchovy v českých zemích a na Slovensku. Praha: Supraphon, 1973. HOLAS, M. Hudební pedagogika. Praha: Nakladatelství AMU, 2004. HELFERT, V. Základy hudební výchovy na nehudebních školách. In. Helfert: O hudební tvořivosti. Praha: Supraphon, 1970. LÉBL, V. - POLEDŇÁK, I. a kol. Hudební věda II. (kapitola Hudební pedagogika). Praha: SPN, 1988. POLEDŇÁK, I. Hudebně pedagogické invence. Praha: Univerzita Karlova, 2005. VÁŇOVÁ, H. - SKOPAL, J. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2002.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Předmět Hudební pedagogika je uskutečňován v ZS formou přednášky. Doporučuje se účast v intencích stanovených SZŘ UP. Požadavky pro studenty s ISP Prostudovat vybraný titul ze seznamu doporučené literatury a vypracovat rešerši tří témat ze sylabu dané disciplíny v rozsahu 1 NS pro každé téma. Odeslat garantovi předmětu do 15.12.2025
|
|
Doporučená literatura
|
-
Holas, Milan. Hudební pedagogika, Praha 2004.
-
Lébl, V. - Poledňák, I. a kol. (1988). Hudební věda II. (kapitola Hudební pedagogika). Praha.
|