| Název předmětu | Hudebně psychologická diagnostika 1 |
|---|---|
| Kód předmětu | KHV/NPD1@ |
| Organizační forma výuky | Seminář |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinně-volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Témata: Znaky hudebnosti jako předmět hudební diagnostiky. Diagnostika hudebních schopností. Nestandardizované testy hudebních schopností - přehled. Standardizované testy hudebních schopností - přehled. Hudební vkus. Diagnostika hudebních zájmů a postojů. Reliabilita a validita testů. Elementová hudební psychologie a diagnostika. C. Stumpf. Testy C. E. Seashora a H. Winga. Testová baterie A. Bentleyho.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
Předmět je zaměřen na získání kompetencí pro uplatnění typických hudebně diagnostických strategií ve výzkumné a pedagogické práci. Cíle: Studenti budou po absolvování předmětu schopni: " pojmenovat základní hudebně psychologické pojmy jednotlivých tematických oblastí, " definovat oblasti uplatnění hudební diagnostiky, " rozlišit znaky standardizovaných a nestandardizovaných zkoušek hudebnosti, " charakterizovat nejvýznamnější diagnostické nástroje a jejich představitele, " posoudit standardní znaky hudebnosti dětí mladšího a středního školního věku a adolescence, " rozlišit kognitivní a sociální aspekty vývoje hudebnosti. Témata: Znaky hudebnosti jako předmět hudební diagnostiky. Diagnostika hudebních schopností. Nestandardizované testy hudebních schopností - přehled. Standardizované testy hudebních schopností - přehled. Hudební vkus. Diagnostika hudebních zájmů a postojů. Reliabilita a validita testů. Elementová hudební psychologie a diagnostika. C. Stumpf. Testy C. E. Seashora a H. Winga. Testová baterie A. Bentleyho. Základní studijní literatura: KRAFFT, T. - SEMKE, E. Test nadání. Praha: Euromedia Group, 2003. LUSKA, J. Sluch pro harmonii a jeho diagnostika. Olomouc: VUP, 1996. SVOBODA, M. (ed.) - KREJČÍŘOVÁ, D. - VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2009. VÁŇOVÁ, H. - SKOPAL, J. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2002. Doplňující studijní literatura: COLWELL, R. - RICHARDSON, C. (Eds.) The New Handbook of Research on Music Teaching and Learning. New York: Oxford University Press, 2002.
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
Požadavky pro studenty s ISP Docházka alespoň 50%. Vypracovat písemně charakteristiku dvou diagnostických testových baterií (Seashore, Wing, Bentley nebo Gordon) v rozsahu 2NS a odeslat garantovi předmětu do 15.12.2025. Vypracovat baterii testů hudebních schopností na portále Netmustesting. T: do 15.12.2025. |
| Doporučená literatura |
|
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |