| Název předmětu | Hudební psychologie v edukaci 2 |
|---|---|
| Kód předmětu | KHV/NHP2@ |
| Organizační forma výuky | Seminář |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Letní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Obsah předmětu Hudební enkulturace. Polarita dědičného a sociálních vlivů. Hudba a emoce. Diagnostika hudebních schopností. Přehled testů hudebnosti. Seashore, Wing, Gordon, Bentley, Colwell, Holas, Luska. Ontogeneze hudebnosti. Základní otázky. Periodizace. Ontogeneze hudebnosti mladšího školního věku. Ontogeneze hudebnosti středního školního věku. Ontogeneze hudebnosti v adolescenci. Základní studijní literatura: SEDLÁK, F., VÁŇOVÁ, H. Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolínum, 2013. FRANĚK, M. Hudební psychologie. Praha: Karolinum, 2005. LÉBL, V. - POLEDŇÁK, I. a kol. Hudební věda II. (kapitola Hudební psychologie). Praha: SPN, 1988. POLEDŇÁK, I. Stručný slovník hudební psychologie. Praha: Supraphon, 1984. Doplňující studijní literatura: HALLAM, S., CROSS, I., THAUT, M. (eds.) Oxford Handbook of Music Psychology. Oxford: Oxford University Press, 2009. Heslo "hudební psychologie". In: Slovník české hudební kultury. Praha: Supraphon, 1999. HLAVSA, J. Psychologické metody výchovy k tvořivosti. Praha: 1987. HLAVSA, J. Psychologické základy teorie tvorby. Praha: 1985. Hudební věda a výchova 9. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2003, s. 87 - 94. KRBAŤA, P. Psychológia hudby (nielen) pre hudobníkov. Prešov: Matúš, 1994. LINKA, A. Kapitoly z muzikoterapie. Rosice u Brna: Gloria, 1997. LUSKA, J. Sluch pro harmonii a jeho diagnostika. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1996. LUSKA, J. Vývoj sluchu pro harmonii v ontogenezi. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2006. LUSKA, J. Hudebně psychologické poznámky v nástrojových školách 18. století. (L.Mozart, C.Ph.E. Bach, J. J. Quantz) NAZAJKINSKIJ, J. V. O psychológii hudobného vnímania. Bratislava: Opus, 1980. SEDLÁK, F. Základy hudební psychologie. Praha: SPN, 1989. VÁŇOVÁ, H. - SKOPAL, J. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2002.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
Předmět seznámí studenty s hlavními psychologickými aspekty provázející hudební ontogenezi a rozvoj hudebnosti v edukaci. Cíle: Studenti budou po absolvování předmětu schopni: - charakterizovat nejvýznamnější autory hudebně psychologických testů, - charakterizovat jednotlivé etapy ontogeneze hudebnosti, - posoudit standardní znaky hudebnosti , rozlišit endogenní a exogenní vlivy, - rozlišit kognitivní a sociální aspekty vývoje hudebnosti, - rozlišit základní standardizované diagnostické postupy hudebnosti a jejich představitele.
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
Požadavky na studenty Aktivní 90% účast na semináři. Připravit PP prezentaci ke zvolenému tématu a odprezentovat ji na semináři. Vykonat písemnou zkoušku. Požadavky pro studenty s ISP Aktivní 40% účast na semináři. Připravit PP prezentaci ke zvolenému tématu a odeslat ji do 30. května daného AR garantovi předmětu. Vykonat písemnou zkoušku. |
| Doporučená literatura |
|
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |