Hudebně-edukační kurz 4 bude v ZS 2025/2026 realizován formou dvoudenního workshopu MgA. Lucie Páchové, Ph.D. Termín: 4.-5. února 2026, vždy od 9 do 15 hod., účast na obou dnech nutná! Téma workshopu: SOUNDWALK: ZVUKOVÁ CITLIVOST A KUDY K NÍ Workshop nabízí úvod do přístupů akustické ekologie, deep listening, field recordingu a environmentálně-sociální hudební pedagogiky. Společně budeme zkoumat, proč má smysl rozvíjet zvukovou citlivost k našemu okolí, k čemu může vést a s čím vším souvisí. Fyzická cvičení a somatická práce s tělem nám pomohou zjemnit vnímání a prohloubit koncentraci. Na zvukových procházkách budeme testovat různé strategie poslechu, mapování zvukového prostředí a principy terénního nahrávání. Nasbírané zvukové podněty, nahrávky a materiály z terénu pak využijeme v kolektivních kompozicích a improvizacích. Propojíme fyzické, emocionální i analytické způsoby naslouchání. Skrze cvičení zaměřená na trénink uší i propojení s dalšími smysly budeme rozvíjet komplexní vnímavost. Nedílnou součástí workshopu budou společné diskuse, kde budeme reflektovat naše pozorování, tvorbu i možnosti dalšího rozvoje v pedagogické či umělecké praxi. Doporučená literatura: BULL, Michael; BACK, Les (eds.). The Auditory Culture Reader. Berg Publishers, 2003. CARLYLE, Angus; LANE, Cathy (eds.). In the Field: The Art of Field Recording. Uniformbooks, 2013. LABELLE, Brandon. Background Noise: Perspectives on Sound Art. Continuum, 2006. OLIVEROS, Pauline. Deep Listening: A Composer's Sound Practice. Universe, 2005. SCHAFER, R. Murray. Ear Cleaning: Notes for an Experimental Music ................................................................................................................................................................... Anotace předmětu (je upravována dle aktuální nabídky kurzů/workshopů/koncertů - viz výše) Kurzy, přednášky, semináře, workshopy, besedy a performance tuzemských a zahraničních odborníků a vynikajících učitelů ze školní praxe zaměřené zejména na inovativní edukační metody, problematiku hudební výchovy ve školní praxi a na aktuální témata rozvíjející standardní škálu hudebních a hudebně pedagogických kompetencí studentů získávaných v rámci studijního programu. Studenti si jednotlivé akce vybírají z nabídky v rozsahu minimálně 13 hodin. Cíle: Reflexe aktuálních témat hudební edukace z pohledu tuzemských a zahraničních odborníků a vynikajících učitelů z praxe. Témata: Hudba a hudební výchova na 2. a 3. stupni škol - současné trendy v ČR i v zahraničí, školní vzdělávací program, zprostředkování hudby, hudebně animační programy Slyšet jinak, mimoškolní hudební výchova, tvořivost v hudební výchově, výroba a využití netradičních hudebních nástrojů, hudební výchova a moderní technologie, etnická hudba a tanec, další vzdělávání pedagogických pracovníků, ad. Metodické materiály k jednotlivým kurzům, přednáškám, seminářům, workshopům, besedám a performancím. Studijní literatura: COUFALOVÁ, G., MEDEK, I., SYNEK, J.: Hudební nástroje jinak. Brno: JAMU, 2013. ISBN 978-80-7460-037-1. DIMÉNY, J. Zvuk jako hra. Praha: Panton, 1992. ISBN 80-7039-152-9 GLOVER, J. Children Composing 4-14. London: RoutledgeFalmer, 2000. ISBN 978-0-41-523073-5 HICKEY, M. Music Outside the Lines: Ideas for Composing in K-12 Music Classrooms. Oxford: Oxford University Press, 2012. ISBN 978-0-19-982679-7 KASCHUB, M. - SMITH, J. P. (eds.). Composing Our Future: Preparing Music Educators to Teach Composition. Oxford: Oxford University Press, 2013. ISBN 978-0-19-983229-3 KOPECKÝ, J., SYNEK, J., ZOUHAR, V.: Hudební hry jinak. Brno: JAMU, 2014. ISBN 978-80-7460-066-1 MEDEK, I., SYNEK, J., ZOUHAR, V.: Composing in the Classroom. Brno: JAMU, 2014. ISBN 978-80-7460-065-4 TILLMAN, J. 40 Music Games to Make and Play. London: Macmillan Education, 1983. ISBN 978-0-33-332879-8 VÁŠA, P. Fyzické básnictví. Brno: Host, 2011. ISBN 978-80-7294-566-5
|