| Název předmětu | Didaktika HV a pedagogická praxe 2 |
|---|---|
| Kód předmětu | KHV/NDH2@ |
| Organizační forma výuky | Seminář |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Letní |
| Počet ECTS kreditů | 3 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
nespecifikováno
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
Hudebně didaktická disciplína, v níž student získá teoretické znalosti a praktické dovednosti pro různé edukační postupy při realizaci hudebních činností v kontextu všeobecné hudební výchovy. Akcent je kladen na získání metodických kompetencí organizovat a řídit vokální, instrumentální, poslechové a hudebněpohybové činnosti žáků na středních školách a 2. stupni základních škol.. Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vykonávat výchovně vzdělávací činnost na 2. stupni základních škol a na středních školách ve všech složkách HV (vokální, poslechová, instrumentální, hudebněpohybová a elementárně kompoziční), - vytvářet vlastní učební dokumenty vycházející z rámcových vzdělávacích programů pro základní a střední školy, - stanovit cíl výukové jednotky a koncipovat, organizovat a řídit hudební činnosti vedoucí k jeho splnění, - akceptovat individuální schopnosti a dovednosti žáků při nácviku, prověřování a hodnocení, - získané poznatky tvořivě aplikovat ve vyučovacích postupech a činnostech během pedagogické praxe a provést následné sebehodnocení, - v jednotlivých činnostech uplaňovat tvořivý charakter. Témata: Specifika edukačního procesu v HV. Vícehlasý zpěv, instrumentální hra, poslechové činnosti, hudebně pohybové činnosti, hudební tvořivost. Základní studijní literatura: DANIEL, L. Metodika hudební výchovy. Ostrava: MONTENAX, 2004. GAUSSE, F. Počátky moderních proudů v naší hudební výchově. Praha: Supraphon, 1999. GREGOR, V. - SEDLICKÝ, T. Dějiny hudební výchovy v českých zemích a na Slovensku. Praha: Supraphon, 1990. GRECMANOVÁ, H. - URBANOVSKÁ, E. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex, 2007. Heslo "hudební výchova". In. Slovník české hudební kultury. Praha: Supraphon, 1999. HERDEN, J. My pozor dáme a nejen posloucháme. Praha: Sciencia, 1997. HOLAS, M. Hudební pedagogika. Praha: Nakladatelství AMU, 2004. HURNÍK, I. Umění poslouchat hudbu, Praha: Supraphon 1978. SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy 2. Praha: SPN, 1984. ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie. Praha: Portál, 1998. Doplňující studijní literatura: HOLAS, M. Didaktika profesionální hudební výchovy. Praha: Ritornel, 1999. STIBOROVÁ, Z. Cvičení z didaktiky HV. Ostrava: PdF OU, 1982.
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
|
| Doporučená literatura |
|
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |