|
Vyučující
|
-
Krejčí Filip, Mgr. Ph.D.
-
Neuwirthová Anna, Mgr. Ph.D.
-
Kružíková Lenka, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Tento kurz navazuje na předchozí předmět Hudební základy v muzikoterapii 1 a prohlubuje hudební kompetence studentů v terapeutickém kontextu. Východiskem je přesvědčení, že hudební činnost v muzikoterapii musí být pevně ukotvena v hudebních znalostech a dovednostech. Úvodní blok připomene základní hudební pojmy, které tvoří základ pro rozvinutou hudební komunikaci. Současně bude zdůrazněn terapeutický rozměr hudby jako prostředku komunikace a sebevyjádření. Studenti se naučí vnímat hudební prvky jako dynamické prostředky, které lze pružně využívat podle potřeb klienta. V kurzu bude kladen důraz na aktivní zapojení a reflexi, protože pouze vlastní zkušenost může vést k porozumění účinku hudby. Hudební tvořivost se stane prostředkem k prohloubení empatie, schopnosti naslouchat a adekvátně reagovat. Hudební základy budou rozvíjeny nejen po technické stránce, ale i v rovině prožitkové a interakční. Studenti se naučí chápat hudbu jako univerzální jazyk, který otevírá prostor pro komunikaci v rámci muzikoterapie. Tento kurz představuje důležitý krok směrem k profesnímu růstu a schopnosti tvořivě pracovat s hudbou v praxi.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Pozorování, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je prohloubit u studentů dovednosti a znalosti týkající se hudební teorie, hudební praxe a hudebního vzdělávání, které jsou potřebné pro muzikoterapeutickou praxi. Studentům budou teoreticky představeny základy organologie a různé typy hudebních nástrojů, způsoby jejich ovládání, údržby a využití pro různé terapeutické aktivity, výběr z metodik hry na tyto nástroje a možné modifikace hudební výuky vzhledem ke speciálním potřebám klientů. V navazujících praktických cvičeních se budou studenti vybrané nástroje ovládat pro potřeby muzikoterapeutické praxe (především řadu perkusivních ladněných i neladěných nástrojů). Dále bude přiblížen význam a možnosti využití moderních technologií v muzikoterapii. Kromě obecného přehledu současných technologií pro hudební terapii a vzdělávání bude prakticky představena metodika hry na japonskou softwarovou modifikaci CYMIS, která umožňuje komponovat a interpretovat hudbu i osobám s těžkým tělesným postižením.
Po absolvování kurzu student: 1. ovládá základní techniky hudební improvizace, 2. dokáže analyzovat hudební interakci v terapeutickém kontextu, 3. využívá rytmus, melodii a harmonii k podpoře komunikace, 4. reflektuje vlastní hudební projev a jeho vliv na klienta, 5. aplikuje hudební prostředky při práci s různými cílovými skupinami, 6. propojuje hudební znalosti s psychologickými a pedagogickými aspekty muzikoterapie, 7. rozvíjí kreativní přístup k hudebnímu vyjádření v rámci terapie.
|
|
Předpoklady
|
Získané hudební schopnosti a dovednosti, muzikoterapeutické dovednosti z předchozího předmětu Hudební základy v muzikoterapii 1.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor, Písemný test
Studenti jsou povinni aktivně se účastnit všech hodin, pravidelně cvičit a reflektovat své hudební dovednosti. Součástí je vedení krátkého hudebního deníku, v němž budou zapisovat své postřehy z praxe. Hodnocení bude vycházet z průběžných úkolů, skupinových vystoupení a závěrečného projektu. Konkrétní požadavky: - minimálně 80% účast, - aktivní zapojení do cvičení a improvizací, - vedení hudebního deníku, - skupinová prezentace (hudební interakce), - závěrečný praktický test (improvizace a reflexe).
|
|
Doporučená literatura
|
-
CROWE, B. J. & RIO, R. Implications of technology in music therapy practice and research for music therapy education: A review of literature. Journal of Music Therapy, 41(4). 2004.
-
Hurník, I., Eben, P. (1969). Česká Orffova škola I, II, III.. Praha.
-
Kantor, J., Koucun, J. Modifications of cybernetic musical instrument CYMIS for creative rehabilitation and music education of persons with disabilities. INTED2016: Proceedings, Madrid. Iated Academy. 2016.
-
KANTOR, J., LIPSKÝ, M., WEBER, J. (2009). Základy muzikoterapie. Praha: Grada.
|