|
Vyučující
|
-
Kružíková Lenka, Mgr. Ph.D.
-
Krejčí Filip, Mgr. Ph.D.
-
Neuwirthová Anna, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Kurz Hudební základy v muzikoterapii 1 poskytuje studentům nezbytný základ pro práci s hudbou v terapeutickém kontextu. Učí chápat hudební prvky jako prostředky komunikace a změny, rozvíjí schopnost jejich analýzy a aplikace v praxi. Studenti tak získají dovednosti, které jim umožní budovat most mezi hudební teorií a muzikoterapeutickou intervencí. Kurz zároveň připravuje půdu pro navazující praxi a výcvikové předměty.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách, Metody práce se zvukem
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je vybavit studenty dovednostmi a znalostmi týkajícími se hudební teorie, hudební praxe a hudebního vzdělávání, které jsou potřebné pro muzikoterapeutickou praxi. Ve výuce budou představeny hudební prostředky muzikoterapeutického působení - základní vlastnosti tónů (barva, délka, dynamika, výška) a specifika práce s rytmem, melodií a harmonií v kontextu muzikoterapeutického procesu. V navazujících cvičeních se budou studenti učit používat některé metody pro analýzu hudby v aktivní i receptivní muzikoterapii, např. Strukturální model pro hudební analýzu od D. Grocke. Prostřednictvím praktických cvičení budou představeny také základy rytmické výchovy.
Zná základní parametry tónu (výška, délka, dynamika, barva). Umí vysvětlit funkci rytmu, melodie a harmonie v hudbě i v muzikoterapii. Ovládá základy hudební analýzy v kontextu muzikoterapeutického působení. Dokáže aplikovat Strukturální model pro hudební analýzu (D. Grocke) na vybranou skladbu. Rozvíjí praktické dovednosti v oblasti rytmické výchovy a hudební improvizace. Chápe souvislost mezi hudebními prostředky a psychickými či tělesnými reakcemi klienta. Umí využít hudební základy jako nástroj pro efektivní vedení muzikoterapeutické praxe.
|
|
Předpoklady
|
- základní orientace v hudební terminologii - znalost notového systému - znalost základů hudební nauky a harmonie - harmonické doprovody
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
- Docházka na semináře (min. 80 %). - Aktivní zapojení do praktických cvičení. - Splnění průběžných úkolů (analýzy, rytmická cvičení, reflexe). - Seminární práce (analýza hudebního materiálu, 6-8 stran). - Závěrečná praktická zkouška (rytmická etuda, improvizace). - Závěrečný písemný test (hudební teorie a aplikace v muzikoterapii). - Hodnocení: aktivita (20 %), seminární práce (25 %), praktická zkouška (25 %), závěrečný test (30 %).
|
|
Doporučená literatura
|
-
Franěk, Marek. (2005). Hudební psychologie, Karolinum, Praha 2005. Praha.
-
Holas, M. (1999). Didaktika profesionální hudební výchovy. . Ostrava a Praha .
-
Hurník, I., Eben, P. (1969). Česká Orffova škola I, II, III.. Praha.
-
Jiřičková, J. Kapitoly z kreativní hudební výchovy. Praha: Karolinum. 2023.
-
Kantor, J. Kreativní přístupy v rehabilitaci osob s těžkým kombinovaným postižením: výzkumy, teorie a jejich využití v edukaci a terapiích.
-
KANTOR, J., LIPSKÝ, M., WEBER, J. (2009). Základy muzikoterapie. Praha: Grada.
-
Režný, P. (2008). Elementární hudební teorie. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
ŠIMANOVSKÝ, Z. (2007). Hry s hudbou a techniky muzikoterapie. Praha: Portál.
-
Tichá, A. (2005). Učíme děti zpívat: hlasová výchova pomocí her pro děti od 5 do 11 let. Praha: Portál.
-
Zenkl, L. (1991). ABC hudební nauky. Praha.
-
Zenkl, L. (2006). ABC hudebních forem. Praha.
|