Předmět uvede do problematiky funkci hudby v oblasti populární hudební kultury. Zaměří se na praktickou aplikaci populární hudební kultury v oblasti iterpretační, organizační a managementu. Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - charakterizovat pojem populární hudba a vyjmenovat její klíčové funkce v souvislosti se sociokulturním vývojem společnosti, - vyjmenovat stěžejní žánry populární hudby od začátku 20. století až po britskou invazi, - vyjmenovat a charakterizovat přední americké představitele populární hudby a jejich tvorbu s akcentem na žánrové začlenění a klíčové znaky, - reprodukovat jednotlivé interpretační a kompoziční znaky populární hudby a přiřadit je příslušným žánrům, - analyzovat nově vznikající představitele populární hudby a jejich tvorbu podle charakteristických znaků a vytvářet úlohy v návaznosti na potřeby výuky hudební výchovy. Témata: Počátky černošské hudby; blues; rhythm and blues, rock'n'roll; jazz a jeho proměny v průběhu století; Ragtime a jeho obrození v průběhu století; swing, bebop, cool jazz; přední představitelé: Scott Joplin, W.C.Handy, Muddy Watters Bessie Smith, Louis Armstrong, Duke Ellington, Benny Goodman, Ray Charles, Miles Davis, Herbie Hancock, Dave Brubeck, George Gershwin, Leonard Bernstein, Chuck Berry, Jerry Lee Lewis Elvis Presley, Frank Sinatra Základní studijní literatura: DORŮŽKA, Lubomír. Panoráma populární hudby 1918/1978. Praha: Máj, 1981. Doplňující studijní literatura: Matzner, A., Poledňák, I., Wasserberger, I., ed. Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby I-III. Praha, 1983. Lébl, V. - Poledňák, I. a kol. Hudební věda II. (kapitola Teorie a dějiny NAH). Praha: SPN, 1988.
V rozsahu náplně daného předmětu.
|
-
Kotek, J. (1994). Dějiny české populární hudby a zpěvu I. a II.. Praha: Academia.
-
Matzner, A., Poledňák, I., Wasserberger, I., ed. (1983). Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby I-III. Praha.
|