| Název předmětu | Nauka o hudebních nástrojích |
|---|---|
| Kód předmětu | KHV/BNHN@ |
| Organizační forma výuky | Přednáška |
| Úroveň předmětu | Bakalářský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
nespecifikováno
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
Úkolem naukové disciplíny je rozšířit znalosti v rámci jednotlivých organologických subdisciplín s důrazem na aktuální interpretační a konstrukční tendence (chápání nástrojových specifik v komplexnosti organologického vývoje a jejich vliv na proměny a funkce zvukovosti, interpretaci, notační a jiná specifika). Cíle: Po absolvování předmětu by měl být student schopen: - definovat základní hudební termíny z oblasti organologie a konstrukční, interpretační, tvarové, akustické, výtvarné charakteristiky jednotlivých nástrojových skupin a jejich zástupců, - systematizovat hudební nástroje podle způsobu tvorby zvuku, a to včetně předchůdců dnešních hudebních nástrojů, - rozpoznat hudební nástroje z hudebních ukázek (sólových i skupinových). Témata: Systematizace hudebních nástrojů; základní znaky a zástupci skupiny membranofonů, idiofonů, chordofonů, aerofonů, elektrofonů, mirlifonů; poslech hudebních ukázek zástupců všech nástrojových skupin. Základní studijní literatura: SADIE, S. (ed.). The New Grove dictionary of musical instruments. Díl 1-3. London: Grove, Macmillan, 1984. KURFÜRST, P. Hudební nástroje. Praha: Togga, 2002. KURFÜRST, P. Základy organologické ikonografie. Brno: Masarykova univerzita, 2001. KURFÜRST, P. Organologie : (propedeutika, exemplifikace). Hradec Králové: Georgius, 1998. MODR, A. Hudební nástroje. Praha: Bärenreiter, 2002. KLEMENT, M. Hudební nástroje. Praha: Albatros, 1972. OLING, B. - WALLISH, H. Encyklopedie hudebních nástrojů. Dobřejovice: Rebo Productions, 2004. ČÍŽEK, B. Fotografický atlas - Hudební nástroje. Praha: Aventinum, 2002. Doplňující studijní literatura: GÁBRY , G. Old musical instruments. Budapešť: Corvina, 1969. BAINES, A. European and American Musical Instruments. Viking Press, 1996. SCHÖNENBERGER, E. Musik-Instrumenten-Kunde: ein Weg durch die Musik. Band 1. Verband Schweizer Musikinstrumentenhändler, 1990. BUCHNER, A. Musikinstrumente im Wandel der Zeiten. Praha: Artia, 1956. Diagram Group Editors. Musical Instruments of the World: An Illustrated Encyclopedia. Sterling Publications, 1997.
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
Požadavky pro splnění předmětů, vč. studentů s ISP: - splnění zápočtového testu (teorie, poslech) na min. 70% |
| Doporučená literatura |
|
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |