Předmět: Hudebně edukační kurz 3

» Seznam fakult » PDF » KHV
Název předmětu Hudebně edukační kurz 3
Kód předmětu KHV/BHK3@
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Synek Jaromír, Mgr. Ph.D.
  • Krejčí Filip, Mgr. Ph.D.
  • Coufalová Gabriela, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Hudebně-edukační kurz 3 bude v ZS 2025/2026 realizován formou dvoudenního workshopu MgA. Lucie Páchové, Ph.D. Termín: 2.-3. února 2026, vždy od 9 do 15 hod., účast na obou dnech nutná! Téma workshopu: SOUNDWALK: ZVUKOVÁ CITLIVOST A KUDY K NÍ Workshop nabízí úvod do přístupů akustické ekologie, deep listening, field recordingu a environmentálně-sociální hudební pedagogiky. Společně budeme zkoumat, proč má smysl rozvíjet zvukovou citlivost k našemu okolí, k čemu může vést a s čím vším souvisí. Fyzická cvičení a somatická práce s tělem nám pomohou zjemnit vnímání a prohloubit koncentraci. Na zvukových procházkách budeme testovat různé strategie poslechu, mapování zvukového prostředí a principy terénního nahrávání. Nasbírané zvukové podněty, nahrávky a materiály z terénu pak využijeme v kolektivních kompozicích a improvizacích. Propojíme fyzické, emocionální i analytické způsoby naslouchání. Skrze cvičení zaměřená na trénink uší i propojení s dalšími smysly budeme rozvíjet komplexní vnímavost. Nedílnou součástí workshopu budou společné diskuse, kde budeme reflektovat naše pozorování, tvorbu i možnosti dalšího rozvoje v pedagogické či umělecké praxi. Doporučená literatura: BULL, Michael; BACK, Les (eds.). *The Auditory Culture Reader.* Berg Publishers, 2003. ISBN 978-1859738215. CARLYLE, Angus; LANE, Cathy (eds.). *In the Field: The Art of Field Recording.* Uniformbooks, 2013. ISBN 978-0956855967. LABELLE, Brandon. *Background Noise: Perspectives on Sound Art.* Continuum, 2006. ISBN 978-0826417275. OLIVEROS, Pauline. Deep Listening: A Composer's Sound Practice. Universe, 2005. ISBN 978-0595363780. SCHAFER, R. Murray. Ear Cleaning: Notes for an Experimental Music Course. Universal Edition, 1967. ISBN 978-3702402190. SCHAFER, R. Murray. The Soundscape: Our Sonic Environment and the Tuning of the World. Destiny Books, 1994. ISBN 978-0892814558. TRUAX, Barry. Acoustic Communication. Ablex Publishing, 2001. ISBN 978-1567505363. VOEGELIN, Salomé. Listening to Noise and Silence: Towards a Philosophy of Sound Art. Continuum, 2010. ISBN 978-1441114842. ............................................................................................................................. Anoce předmětu (je upravována podle aktuální nabídky kurzů/koncertů/workshopů - viz výše) Kurzy, přednášky, semináře, workshopy, besedy a performance tuzemských a zahraničních odborníků a vynikajících učitelů ze školní praxe zaměřené zejména na inovativní edukační metody, problematiku hudební výchovy ve školní praxi a na aktuální témata rozvíjející standardní škálu hudebních a hudebně pedagogických kompetencí studentů získávaných v rámci studijního programu. Studenti si jednotlivé akce vybírají z nabídky v rozsahu minimálně 13 hodin. Cíle: Reflexe aktuálních témat hudební edukace z pohledu tuzemských a zahraničních odborníků a vynikajících učitelů z praxe. Témata: hudba a hudební výchova na 2. a 3. stupni škol - současné trendy v ČR i v zahraničí, školní vzdělávací program, zprostředkování hudby, hudebně animační programy, mimoškolní hudební výchova, tvořivost v hudební výchově, výroba a využití netradičních hudebních nástrojů, hudební výchova a moderní technologie, etnická hudba a tanec, další vzdělávání pedagogických pracovníků, ad. Studijní literatura a studijní pomůcky Metodické materiály k jednotlivým kurzům, přednáškám, seminářům, workshopům, besedám a performancím.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Požadavky pro splnění předmětu, vč. studentů s ISP: kurz lze absolvovat pouze prezenčně, výuka probíhá blokově.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní