| Název předmětu | Dějiny české hudby v edukaci |
|---|---|
| Kód předmětu | KHV/BDCE@ |
| Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení |
| Úroveň předmětu | Bakalářský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Letní |
| Počet ECTS kreditů | 3 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
nespecifikováno
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
Cíle: Cílem předmětu je seznámení s vývojem české hudby ve 20. století a možnostmi didaktického uplatnění tématu ve výuce hudební výchovy. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " zasadit vývoj české hudby do kontextu hudby evropské, " vysvětlit souvislosti a vzájemný vztah mezi vývojem české hudby a obecnými dějinami, respektive dalšími uměleckými oblastmi (především výtvarným uměním), " popsat a charakterizovat specifika tvorby jednotlivých autorů české hudby 20. století, vysvětlit a celkově zhodnotit jejich význam a přínos (na základě znalosti tvorby těchto autorů), " analyzovat a zhodnotit možnosti využití dílčích témat z dějin české hudby ve výuce hudební výchovy. Témata: Česká hudba v 1. a 2. polovině 20. století. Základní studijní literatura: ČERNÝ, J. a kol. Hudba v českých dějinách. Praha: Supraphon, 1989. GREGOR, V. Dějiny české a slovenské hudby pro posluchače pedagogických fakult. Ostrava: Pedagogická fakulta, 1983. OČADLÍK, M. - SMETANA, R. (eds.). Československá vlastivěda, díl IX. Umění, sv. 3 hudba. Praha: Horizont, 1971. FUKAČ, J. - VYSLOUŽIL, J. (eds.). Slovník české hudební kultury. Praha: Editio Supraphon, 1997. ČERNUŠÁK, G. - ŠTĚDROŇ, B. - NOVÁČEK, Z. (eds.). Československý hudební slovník osob a institucí. 2 svazky, Praha: Státní hudební vydavatelství, 1963 a 1965. Doplňující studijní literatura: BAJER, J. a kol. Dějiny české hudební kultury 1890/1945. 2 díly, Praha: Academia, 1972 a 1981. OČADLÍK, M. Svět orchestru. Průvodce českou orchestrální tvorbou. Praha: Nakladatelství Svoboda, 1995. SMOLKA, J. a kol. Dějiny hudby. Praha: TOGGA Agency, Český hudební fond, 2001. VOLEK, T. - JAREŠ, S. Dějiny české hudby v obrazech. Praha: Editio Supraphon, 1977.
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
Požadavky pro studenty ISP: 1. Přečíst a nastudovat alespoň 10 titulů (knih či odborných článků) vážících se k dějinám české hudby a vypracovat jejich seznam. 2. Vypracování seminární práce s tématem osobnosti z dějin české hudby 20. století. 3. Doporučená účast na výuce. 4. Samostudium všech témat na základě literatury uvedené v sylabu. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Hudební kultura se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |