| Název předmětu | Somatologie |
|---|---|
| Kód předmětu | KAZ/PNSM@ |
| Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní |
| Počet ECTS kreditů | 3 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
nespecifikováno
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
Cíle a způsobilosti: Student si osvojí poznatky z oblasti somatologie. Aktivní vyučování předmětu somatologie umožní motivaci studentů k pochopení a zvládnutí učiva. Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni: 1. prokázat znalosti stavby a funkcí lidského těla; 2. pochopit funkci jednotlivých anatomických struktur, fyziologických procesů a vyvodit jejich vzájemné souvislosti a závislosti. Hlavní témata předmětu po jednotlivých týdnech výuky: 1. Základní vlastnosti živé hmoty. Růst a vývoj těla. 2. Pojiva: vazivo, chrupavka a kost. Spojení kostí. 3. Typy svalové tkáně. Orientace v hlavních svalových skupinách na lidském těle. Fyziologie svalové soustavy. 4. Anatomie srdce a cév, funkce srdce. Hemodynamika. 5. Anatomie a funkce krve - plazmy a formovaných krevních elementů. Mízní systém. 6. Anatomie a fyziologie dýchacího systému. 7. Anatomická stavba a funkce jednotlivých oddílů trávicí trubice, jater a slinivky břišní. 8. Anatomická stavba a funkce ledvin a pohlavních orgánů. 4. Anatomie a funkce žláz s vnitřní sekrecí. 9. Základní anatomická stavba nervové soustavy, centrální a periferní nervový systém. Fyziologie nervové soustavy. 10. Pět základních smyslů, princip přenosu smyslových informací. Propojení na pedagogickou praxi: Studenti / studentky si ve vazbě na všechny svoje praxe na středních / vyšších odborných školách ověří využitelnost získaných vědomostí a dovedností v praxi. Konkrétní poznatky ze somatologie uplatní prostřednictvím aktivního Studijní pomůcky: anatomické modely orgánů a soustav lidského těla, model lidské kostry, model svalové soustavy člověka, obrazové materiály, on-line materiály.
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
Studijní výsledky budou ověřovány v rámci seminářů, dále budou ověřeny v rámci písemné či ústní zkoušky. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství zdravotně-preventivních předmětů pro střední a vyšší odborné školy (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |