|
Lecturer(s)
|
-
Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
-
Tománková Kristína, RNDr. PhD.
-
Chrásková Marie, PaedDr. Mgr. Ph.D.
-
Svoboda Jiří, Mgr.
|
|
Course content
|
A holistic point of view on the education of teachers at secondary medical school, while focusing on the mental health of teachers; teacher's self-discovery, self-concept, self-reflection, and self-development; Effective promotion of teacher's resilience and mental balance; examples of teacher's personal psychosocial development techniques; Creativity in teacher's work; Teacher's emotional intelligence; Communication in difficult and problematic situations; Development of professional competences as means of mental health and burnout syndrome prevention (e.g., Balint groups in teacher's work, seminars of case interpretation, supervision, Video Home Training, mentoring, etc.)
|
|
Learning activities and teaching methods
|
|
Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Work with Text (with Book, Textbook)
|
|
Learning outcomes
|
After passing the course, students should be able to: - Explain the importance of teacher's mental hygiene; - Use the techniques of personal psychosocial development; - Be creative during the lessons; - Express their feelings; - Find ways how to solve difficult and problematic situations; - Understand the techniques of burnout syndrome prevention; - Improve their communication, relationships and increase their professional competence.
After passing the course, a student acquires the competence to: Know how to act in stressful situations concerning teacher's profession as same as everyday life and know the chosen techniques for coping with these situations.
|
|
Prerequisites
|
Basic knowledge of problematics of stress in today's society
|
|
Assessment methods and criteria
|
Oral exam, Written exam, Seminar Work
Student requirements: - Active participation in classes (recommended min. 70% participation in seminars). - Preparation of selected seminar paper and its active presentation in the seminar. Requirements for students with an individual study plan: full-time teaching in the amount of min. 20%, alternatively joint teaching with combined study - see the subject KAZ/KNOR@, i.e. 6 hours of direct teaching according to the schedule; see above (identical requirements for credit and for the exam). Requirements for students during the implementation of the ERASMUS+ study stay: 1) As a substitute for participation in direct teaching: preparation of a semester paper on a given topic related to its specifics in the visited country and university and its submission to STAG, in the "Semester Paper" section under the abbreviation of the subject KAZ/PNOR@ by the deadlines set at the beginning of the semester. The scope of the work and its structure will be specified at the beginning of the semester via email communication using the student's generated email address in the UP Portal. 2) Completion of the course will take place after the student returns from the study stay to the Czech Republic in the same form as for full-time students on a specific date previously agreed with the student and entered into STAG.
|
|
Recommended literature
|
-
BEDRNOVÁ, E., PAUKNEROVÁ, D. Management osobního rozvoje: duševní hygiena, sebeřízení, efektivní životní styl. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Management Press, 2015. ISBN 978-80-7261-381-6..
-
DROTÁROVÁ, L. Možnosti sociálnopsychologickej podpory rozvoja osobnosti študentov pomáhajúcich profesií. Praha: Epocha, 2016. ISBN 978-80-7557-003-1..
-
HASSON, G. Emoční inteligence. První vydání. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5630-1..
-
HONZÁK, R. Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. Vyd. 2. V Praze: Vyšehrad, 2015. ISBN 978-80-7429-552-2..
-
HONZÁK, R. Svépomocná příručka sestry: (psychothriller). První vydání. Praha: Galén, 2015. ISBN 978-80-7492-142-1..
-
KLEVETOVÁ, D. Nalézání osobní rovnováhy v pomáhajících profesích. 1. vydání. Praha: AROK, 2017. ISBN 978-80-906465-1-3..
-
KOLAŘÍK, M. Interakční psychologický výcvik pro praxi: nové hry pro výcvikové skupiny. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4450-6..
-
NEŠPOR, K. Duševní pružnost v každodenním životě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0778-8..
-
PAULÍK, K. Psychologie lidské odolnosti. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-5646-2..
-
PEŠEK, R. a PRAŠKO, J. Syndrom vyhoření: jak se prací a pomáháním druhým nezničit: pohledem kognitivně behaviorální terapie. Vydání první. Praha: Pasparta, 2016. ISBN 978-80-88163-00-8..
-
ŘEHULKA, E. Zdraví - učitelé - škola. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8254-0..
-
SMETANOVÁ, V. Osobnostní a sociální výchova pro studenty učitelství. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-504-2..
-
SVOBODA, M. Psychosociální interakční výcvik v pedagogické praxi. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2017. ISBN 978-80-261-0676-0..
-
ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, M. Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Vydání 1. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0470-3..
-
ŽÁK, P. Kreativita a její rozvoj. 2. aktualizované a doplněné vydání. V Brně: Motiv Press, 2017. ISBN 978-80-87981-23-8..
|