Student performance, Dialog, Analyssis of the Student's Portfolio, Written exam
Each student will prepare a detailed methodological package for 1 teaching unit on a given topic (organ system or part thereof) and prepare one relevant model lesson in PowerPoint presentation format, present it and submit it at least a week before the credit is awarded. Checking and evaluating individual work by the teacher is a prerequisite for obtaining credit. The preparation must include: name of the school, subject, field, grade, additional information (date, time, time allowance), thematic unit, teaching topic, teaching content, evaluation key, educational and training objectives, didactic methods, aids, teaching plan, literature for teachers and students, homework / tasks, evaluation of the teaching. Another mandatory part of the methodological package is a list of used literature, necessary for its processing. 2 absences allowed per semester, active participation in classes required. Main thematic units in teaching: Basic properties of living matter; Functional morphology of tissues; Basic orientation on the human body; Locomotor system and body growth; Blood; Defense mechanisms of the organism; Blood circulation; Respiratory system; Digestive system; Excretory system; Control of the organism's activity - humoral control; Sensory system; Skin system; Reproductive system; Nervous system. Credit will be awarded based on the completed tasks listed above. The exam will have 2 parts: written (in the form of a didactic test) and oral (defense of the methodological package and correct answers to the teacher's questions within the scope of the entire course). Requirements for students with an individual study plan: full-time education in the scope of at least 30%, alternatively joint education with combined study - see the subject KAZ/KNDS@, see above (identical requirements for credit and for the exam).
|
-
BERGMANOVÁ, P. Pracovní sešit z biologie pro septimu: úkoly určené k samostatné práci žáků doma i v hodinách. 3. vydání. [Teplice]: Gymnázium Teplice, 2016. ISBN 978-80-87163-29-0..
-
CICHÁ, M. a DORKOVÁ, Z. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 1 [DVD-ROM]. 2., aktualizované vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. Studijní texty. ISBN 978-80-244-5212-8..
-
CICHÁ, M. a DORKOVÁ, Z. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 2 [DVD-ROM]. 2., aktualizované vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. Studijní texty. ISBN 978-80-244-5213-5..
-
ČAPEK, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7..
-
ČERNÍK, V., MARTINEC, Z. a VODOVÁ, V. Přírodopis 8: biologie člověka pro základní školy. 2. vydání. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, akciová společnost, 2015. ISBN 978-80-7235-559-4..
-
DROZDOVÁ, E., KLINKOVSKÁ, L. a LÍZAL, P. Přírodopis: pracovní sešit. Biologie člověka. 3. aktualizované vydání. Brno: Nová škola, 2016. ISBN 978-80-7289-839-8..
-
DROZDOVÁ, E., KLINKOVSKÁ, L. a LÍZAL, P. Přírodopis: učebnice. Biologie člověka. 2. aktualizované vydání. Brno: Nová škola, 2016. ISBN 978-80-7289-793-3..
-
DUFKOVÁ, E. et al. Netradiční metody ve výuce biologie. Praha: Generation Europe, 2011. ISBN 978-80-904974-0-5..
-
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex, 2007. ISBN 978-80-85783-73-5..
-
HANSEN, J. T. Netterův vybarvovací anatomický atlas. 1. vyd. Brno: CPress, 2013. ISBN 978-80-264-0187-2..
-
HAVELKOVÁ, M. et al. Praktická cvičení ze somatologie: pro studující pedagogické fakulty: protokoly - část I. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4216-8..
-
CHALUPOVÁ-KARLOVSKÁ, V. Somatologie: anatomie a fyziologie člověka: 630 testových otázek a odpovědí. 3. vydání. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2017. ISBN 978-80-7182-341-4..
-
KALHOUS, Z. et al. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4..
-
KLINKOVSKÁ, L., NOVÁKOVÁ, Z. a KONEČNÁ, M. Přírodověda 5: porozumění v souvislostech: pro 5. ročník základní školy. Druhé vydání. Brno: Nová škola, 2017. ISBN 978-80-7289-902-9..
-
KOČÁREK, E. Biologie člověka. 1. vyd. Praha: Scientia, 2010. ISBN 978-80-86960-47-0..
-
MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro učitele. Druhé vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3357-2..
-
NAVRÁTIL, M. a ŠEVČÍK, D. Přírodopis 8: člověk: pro 8. ročník základní školy. Olomouc: Prodos, 2016-2017. 2 svazky. ISBN 978-80-7230-359-5..
-
NETTER, Frank H. Netterův anatomický atlas člověka. Brno: CPress, 2016. ISBN 978-80-264-1176-5..
-
OBST, O. Obecná didaktika. 2. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-5141-1..
-
PAVELKOVÁ, J. Oborová didaktika biologie: vybraná témata pro učitele všeobecně vzdělávacích předmětů. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2007. ISBN 978-80-7290-335-1..
-
PAVLASOVÁ, L. Přehled didaktiky biologie. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-643-7..
-
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4..
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a školní vzdělávací programy..
-
ROKYTA, R, MAREŠOVÁ, D. a TURKOVÁ, Z. Somatologie: učebnice. 7. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-306-8..
-
SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0404-6..
-
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7..
-
SLAVÍK, J. et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8..
-
TROJAN, S. a SCHREIBER, M. Knižní atlas biologie člověka: + 430 modelových otázek k přijímacím zkouškám na medicínu + 100 obrazových podkladů k opakování a procvičování. 2., upr. vyd. Praha: Scientia, 2007. ISBN 978-80-86960-11-1..
-
VINTER, V., KRÁLÍČEK, I. Začínající učitel biologie. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-5021-6..
-
Zákon č. 49/2009 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů..
-
ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika: pro studium a praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9..
-
3D anatomický atlas lidského těla (online)..
|