After passing the course, students should be able to: ? explain the basic categories in their own words: ealth promotion, health education, health literacy, ? categorize the levels and dimensions of health literacy, ? define basic theories and models of health and disease, ? explain the determinants of health, including lifestyle factors (nutrition, physical activity, biorhythms, risk areas - addictive behaviors - alcohol, smoking, drugs, non-substance addictions, risky sexual behavior, eating disorders, etc.), ? describe the principle of prevention (especially primary or general prevention), ? justify the influence of lifestyle and the approach to health on the development of non-infectious epidemics (so-called lifestyle diseases), ? argue in favor of an active approach to health and to responsibility for the health of their own, as same as others?, ? clarify the relationship between the teacher's (educator's) responsibility for the protection of students? health, ? interpret the implementation of health support in curriculum documents, especially the Framework Educational Program for the Health Education domain "Člověk a jeho svět" (Human and His World), ? demonstrate basic knowledge of projects and programs aimed at promoting health.
|
-
ČELEDOVÁ, L. a ČEVELA, R. Výchova ke zdraví: vybrané kapitoly. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3213-8..
-
ČELEDOVÁ, L., ČEVELA, R. Výchova ke zdraví: vybrané kapitoly. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3213-8..
-
HAVLÍNOVÁ, M. ed., VENCÁLKOVÁ, E. ed. a HAVLOVÁ, J. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole: aktualizovaný modelový program podpory zdraví (dokument a metodika). Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-487-8..
-
HAVLÍNOVÁ, M. et al. Program podpory zdraví ve škole: rukověť projektu Zdravá škola. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-059-3..
-
HOLČÍK, J., KÁŇOVÁ, P. a PRUDIL, L. Systém péče o zdraví a zdravotnictví: východiska, základní pojmy a perspektivy. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2015. ISBN 978-80-7013-575-4..
-
HOLČÍK, J. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost: k teoretickým základům cesty ke zdraví. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 2010. ISBN 978-80-210-5239-0..
-
HOLČÍK, J. Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví: k teoretickým základům cesty ke zdraví. Brno: MSD, 2009. ISBN 978-80-7392-089-0..
-
HŘIVNOVÁ, M. a kol. Stěžejní aspekty výchovy ke zdraví. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2503-0..
-
HŘIVNOVÁ, M. Lexikon dobré praxe: výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu v mateřské škole. Brno: Anabell, 2013. ISBN 978-80-905436-2-1..
-
HŘIVNOVÁ, M. Základní aspekty výživy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4034-7..
-
HŘIVNOVÁ, M. Základní aspekty výživy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4034-7..
-
K KICKBUSCH, I., PELIKAN, J., APFEL F., TSOUROS, A. (EDS.). Health Literacy. The Solid Facts. Copenhagen (Denmark): World Health Organization, 2013. ISBN 978 92 890 0015 4..
-
KOPECKÝ, M. et al. Úvod do výchovy ke zdraví a zdravému životnímu stylu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3369-1..
-
KOTULÁN, J. a kol. Zdravotní nauky pro pedagogy. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-5763-0..
-
LIBA, J. Výchova k zdraviu v školskej edukácii. Prešov: Prešovská univerzita v Prešově, 2016. ISBN 978-80-555-1612-7..
-
MACHOVÁ, J. a kol. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5351-5..
-
NEJEDLÁ, M. (ed.), BOUDOVÁ, J., FRÖHLICHOVÁ, L., KRUNCLOVÁ, M., MARTINKOVÁ, D., PAVLÍKOVÁ, M., REISSMANNOVÁ, J., & SLÁDKOVÁ, A. Program Škola podporující zdraví. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2015. ISBN 978-80-7422-406-5..
-
Rozvoj zdravotní gramotnosti na období 2015?2020. Akční plán č. 12. Zdraví 2020 Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí. [on-line]. Ministerstvo zdravotnictví, 2015. Dostupné na www: http://www.mzcr.cz/Admin/_upload/files/5/ak%C4%8Dn%C3%AD%20pl%C3%A1ny%20-%20p%C5%99%C3%ADlohy/AP%2012%20rozvoj%20zdravotn%C3%AD%20gramotnosti.pdf.
-
STRNISKOVÁ, D. Úvod do problematiky HIV/AIDS. Olomouc: Univerzita Palackého, 2014. ISBN 978-80-244-3933-4..
-
Zdraví 2020 ? Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky, 2014. ISBN 978-80-85047-47-9..
-
Zdraví 21. Dlouhodobý program zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva ČR. Zdraví pro všechny v 21. století. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky, 2003. ISBN 80-85047-99-3..
-
Zpráva o zdraví obyvatel České republiky. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky, 2014. ISBN 978-80-85047-49-3..
|