The main objective of the course Physiology of nutrition and nutrition of children (1 and 2) is to obtain a sufficient understanding of the links between nutrition and the vital functions of man and to acquire basic knowledge of the physiology of the digestive tract, in relation to his anatomy. That means first of all to understand the processes of digestion and nutrient absorption. the basic metabolism of singular nutrients (proteins, sugars and fats), vitamins, minerals and water, including the role of the liver, pankreas and kidneys in the metabolism of these substances. The aim is to acquire the the principles of balanced nutrition in a healthy person, the essence of dietary measures in case of illness, including issues of nutritional additives, and also nd learn the basic parameters to evaluate the nutritional status, using anthropometric and clinical methods.
After completing the course, students will: - know the principles of rational nutrition in a healthy person, focusing on childhood; - understand the nature of dietary measures in case of illness, focusing on selected diseases of childhood; - be able to evaluate nutritional status, primarily in children, using basic anthropometric and clinical methods; - know the psychosocial, cultural and spiritual context of nutrition.
|
-
& Friedmann, Z. (2011). Zelenina, mléko, vejce a luštěniny ve výživě a přípravě pokrmů. Praha: Josef Raabe.
-
& Frühauf, P. (2000). Fyziologie a patologie dětské výživy. Praha: Nakladatelství Karolinum.
-
Carpenter, R. A., & Finley, C. E. (2005). Healthy eating every day. Champaign: Human Kinetics.
-
Fialová, J. (2012). Stravovací návyky dětí a školní prostředí: implementace preventivních programů Světové zdravotnické organizace v České republice. Brno: Barrister & Principal.
-
Fořt, P. (2003). Co jíme a pijeme: výživa pro 3. tisíciletí. Praha: Olympia.
-
Fořt, P. (2007). Tak co mám jíst?. Praha: Grada.
-
Fořt, P. (2011). Zdraví a potravní doplňky: souhrnný přehled potravních doplňků pro racionální výživu a péči o zdraví : při jakých potížích je užívat, hodnocení jejich účinnosti, doporučené denní dávky : vitaminy, minerální látky, beta-glukany, aminokyseliny, mozkové nutrienty, byliny, řasy, chrupavky, propolis, ovosan a další. Praha: Euromedia Group.
-
Fraňková, S., Pařízková, J., & Malichová, E. (2013). Jídlo v životě dítěte a adolescenta: teorie, výzkum, praxe. Praha: Karolinum.
-
Hanreich, I., & Máchová, S. (2000). Jídlo a pití malých dětí. Praha: Grada.
-
Illková, O., Daňková, Z., & Nečasová, L. (2005). Zdravá výživa malých dětí. Praha: Portál.
-
Kopec, K. (2010). Zelenina ve výživě člověka. Praha: Grada.
-
Kunová, V. (2005). Zdravá výživa a hubnutí v otázkách a odpovědích. Praha: Grada Publishing.
-
Kunová, V. (2011). Zdravá výživa. Praha: Grada.
-
Mach, I. (2004). Doplňky stravy. Praha: Svoboda Servis.
-
Merkunová, A., Orel, M., & Svoboda, J. (2008). Anatomie a fyziologie člověka pro humanitní obory. Praha: Grada Publishing.
-
Müllerová, D. (2003). Zdravá výživa a prevence civilizačních nemocí ve schématech. Praha: Triton.
-
Piťha, J., & Boháčová, V. (2012). 140 otázek a odpovědí o výživě a potravinách. Praha: Forsapi.
-
Piťha, J., & Poledne, R. (2009). Zdravá výživa pro každý den. Praha: Grada.
-
Rokyta, R. (2008). Fyziologie pro bakalářská studia v medicíně, ošetřovatelství, přírodovědných, pedagogických a tělovýchovných oborech. Praha: ISV.
-
Švíglerová, J., & Slavíková, J. (2008). Fyziologie gastrointestinálního traktu. Praha: Karolinum.
|