Předmět se zaměřuje rizikové formy komunikace v online prostředí se specifickým zaměřením na žáky základních škol a jejich pedagogy. Zaměřuje se na aktuální rizikové fenomény, ke kterým patří kyberšikana, kybergrooming, sexting, webcam trolling a další přidružené fenomény. Disciplína vychází z požadavků Strategie primární prevence rizikového chování MŠMT, Metodických doporučení MŠMT pro oblast všeobecné primární prevence a rovněž z požadavků Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Cílem předmětu je především seznámit studenty s aktuálními riziky, kterým mohou být vystaveni v online prostředí jak žáci, tak i jejich pedagogové (tedy i samotní studenti), dále s metodami, jak v prostředí školy dané riziko minimalizovat či zcela potlačit (metody prevence), orientuje se také na základní postupy v oblasti intervence (řešení incidentů), na právní rámec, který je s rizikovým chováním spojen apod. Rovněž se zaměřuje na aktuální poznatky vědy v této oblasti se zacílením jak na samotnou komunikaci a její formy, tak i na psychosociální podmínky, které ke vzniku rizikového chování vedou. Disciplína je určena všem uchazečům, kteří v budoucnu budou pracovat s dětmi - ať již na úrovni učitele, vychovatele, pedagoga volného času, pracovníka OSPOD, policie apod.
|