| Název předmětu | Výchova ke zdraví v kurikulárních dokumentech 1 |
|---|---|
| Kód předmětu | KAZ/KBK1@ |
| Organizační forma výuky | Konzultace |
| Úroveň předmětu | Bakalářský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní |
| Počet ECTS kreditů | 3 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Systém vzdělávání v ČR, Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020; projektová (státní) úroveň kurikula VZ - vzdělávací oblast Člověk a zdraví v RVP ZV, vzdělávací obor Výchova ke zdraví v RVP ZV - poslání disciplíny, multiresortní a multioborová východiska vzdělávacího oboru; očekávané výstupy VZ, učivo, tematické okruhy a subtémata VZ v RVP ZV, časová dotace na VZ; Výchova ke zdraví ve vybraných Školních vzdělávacích programech (implementovaná úroveň kurikula VZ); Standardy pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví; Metodické komentáře a úlohy ke standardům pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví; VZ v šetřeních České školní inspekce; výzkumy projektové a implementované úrovně kurikula VZ.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická) |
| Výstupy z učení |
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - analyzovat kurikulární dokument - Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV) s akcentem na ukotvení problematiky výchovy ke zdraví s horizontálním přesahem, tedy vzdělávací oblast Člověk a jeho svět, Člověk a zdraví, vzdělávací obor Výchova ke zdraví, průřezová témata, - odůvodnit význam vzdělávání v oblasti výchovy ke zdraví v rámci povinného vzdělávání s akcentem na 2. st. ZŠ a popsat poslání vzdělávací oblasti Člověk a zdraví a vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví, - interpretovat a vysvětlit vlastními slovy očekávané výstupy vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví v jednotlivých verzích RVP ZV (2004, 2007, 2010, 2013, 2016, 2017, 2021) včetně jejich inovací v jednotlivých verzích RVP ZV, - analyzovat učivo, tematické okruhy a subtémata učiva vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví v jednotlivých verzích RVP ZV, - posoudit časovou dotaci alokovanou na vzdělávací obor Výchova ke zdraví směrem k poslání a cílům VZ, formulovaným očekávaným výstupům a širokospektrální nabídce učiva, - odůvodnit význam dokumentu Standardy pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví pro potřeby edukační reality nižšího sekundárního vzdělávání, charakterizovat jednotlivé komponenty dokumentu, zejména indikátory a ilustrativní úlohy v něm obsažené, - specifikovat poslání dokumentu Metodické komentáře a úlohy ke standardům pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví pro edukační realitu nižšího sekundárního vzdělávání, charakterizovat základní atributy dokumentu (zejména specifika jednotlivých očekávaných výstupů VZ a tematických okruhů, ilustrativní úlohy na třech úrovních obtížnosti a komentovaná řešení ilustrativních úloh); - analyzovat vybrané Školní vzdělávací programy základních škol event. víceletých gymnázií s ohledem na implementaci vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví - shrnout stěžejní výzkumy kurikula v rámci projektové a implementační úrovni kurikula vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví.
Po absolvování předmětu jsou studenti schopni analyzovat strategické a implementační dokumenty v gesci MŠMT v rámci Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030 se zaměřením na ukotvení problematiky výchovy ke zdraví. Projektová (státní) úroveň kurikula VZ - vzdělávací oblast Člověk a zdraví v RVP ZV, vzdělávací obor Výchova ke zdraví v RVP ZV - poslání disciplíny, multiresortní a multioborová východiska vzdělávacího oboru; očekávané výstupy VZ, učivo, tematické okruhy a subtémata VZ v RVP ZV, časová dotace na VZ; Výchova ke zdraví ve vybraných Školních vzdělávacích programech (implementovaná úroveň kurikula VZ); Standardy pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví; Metodické komentáře a úlohy ke standardům pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví; VZ v šetřeních České školní inspekce; výzkumy projektové a implementované úrovně kurikula VZ. |
| Předpoklady |
|
Studenti se orientují v dlouhodobých záměrech a strategiích vzdělávání v České republice, dokáží popsat implementaci kurikula výchovy ke zdraví v jednotlivých stupních systému vzdělávací soustavy ČR.
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce, Písemný test
Požadavky na studenta Každý student zpracuje soubor seminárních prací do Portfolia k SZZ na zadaná oborová témata, které odevzdá v termínech uvedených ve STAGu, minimálně týden před zápočtovým týdnem. Kontrola a zhodnocení individuální práce vyučujícím je nutným předpokladem k přihlášení se ke zkoušce - kolokviu. Zkouška bude udělena na základě splněných, výše uvedených úkolů a zpracování didaktického / písemného testu. Požadavky na studenta Vypracovat 5 dílčích úkolů jako součást Portfolia předkládaného při dílčím okruhu SZZ Didaktika výchovy ke zdraví (a vložit je do STAGu v části Semestrální práce). Každý průběžný úkol vypracovat v rozsahu min. 2-3 NS. Obsahem konkrétních úkolů bude: 1) Průběžný úkol: Zpracování základní koncepce Strategické linie 1: Proměna obsahu, způsobů a hodnocení vzdělávání v dokumentu STRATEGIE VZDĚLÁVACÍ POLITIKY ČESKÉ REPUBLIKY DO ROKU 2030+ a jeho porovnání s předchozím dokumentem STRATEGIE VZDĚLÁVACÍ POLITIKY ČESKÉ REPUBLIKY DO ROKU 2020. Další průběžné úkoly 2 - 4: budou obsahovat analýzu vybraných škol, respektive jejich ŠVP s implementací vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví z RVP ZV z roku 2021 a u nově platného dokumentu s velkými revizemi z roku 2025 na vybraných školách. Počet analyzovaných škol je stanoven na 4: 2) Průběžný úkol: Klasická základní škola. 3) Průběžný úkol: Alternativní základní škola. 4) Průběžný úkol: Nižší gymnázium. V rámci analýzy každého ŠVP se zaměřte na následující body: Implementace vzdělávací oblasti: Člověk a zdraví ve vzdělávacím oboru: Výchova ke zdraví z RVP ZV do ŠVP vybraných škol. a) V obecné části vybraného ŠVP pro 1. i 2. stupeň ZŠ. b) V jednotlivých ročnících realizované vzdělávací oblasti. c) Mezioborově - v rámci mezipředmětových vztahů. 5) Průběžný úkol: Zpracování horizontálního přesahu vybraného tématu výchovy ke zdraví - napříč kurikulárním dokumentem RVP ZV v následující struktuře: a) Ukotvení tématu v očekávaných výstupech vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví v aktuální verzi Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání; b) Ukotvení tématu v učivu vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví v aktuální verzi Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání; c) Návaznost vybraného tématu na výstupy z 1. st.; d) Přesah vybraného tématu k průřezovým tématům v rámci 2. st. ZŠ; e) Mezipředmětové vztahy k vybranému tématu; f) Ukotvení vybraného tématu VZ v dokumentu Standardy pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví; g) Ukotvení vybraného tématu v dokumentu Metodické komentáře a úlohy ke standardům pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |