| Název předmětu | Fyziologie výživy |
|---|---|
| Kód předmětu | KAZ/KBFV@ |
| Organizační forma výuky | Konzultace |
| Úroveň předmětu | Bakalářský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Cukry - biochem. členění, metabolismus cukrů, význam cukrů pro organismus. Glykemický index. Bílkoviny - biochem. třídění, metabolismus bílkovin, význam bílkovin pro organismus. Tuky - biochemie tuků, metabolismus tuků v těle, význam tuků pro organismus. Regulace příjmu potravy (nepodmíněně a podmíněně reflexní, volní). Regulace vody v těle, hydratace a dehydratace organismu. Regulace a význam minerálního hospodářství v těle. Minerální a stopové prvky v potravě. Potrava jako zdroj základních živin (bílkoviny, tuky, cukry). Denní potřeba jednotlivých živin, vhodnost a nevhodnost vybraných druhů živin (dle původu, zpracování). Vitaminy - rozdělení, zdroj, vstřebávání, význam pro organismus, rizika hyper, hypo a avitaminozy. Energetický metabolismus, bazální metabolismus, energetická potřeba člověka, nutriční hodnota potravy. Hodnocení stavu výživy.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Výstupy z učení |
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - shrnout poznatky z anatomie a fyziologie i patologie trávicího systému, - vysvětlit metabolismus základních a vedlejších živin i vody pro lidský organismus, - popsat potravinové zdroje hlavních a vedlejších živin, - vysvětlit na příkladu příčiny a důsledky nedostatku či nadbytku příjmu makro i mikronutrientů na lidský organismus, - definovat kvantitativní i kvalitativní aspekty pitného režimu, - vyjádřit vlastními slovy zásady výživových doporučení, - charakterizovat význam preventivní výživy a funkčních potravin, - vysvětlit problematiku aditiv ve výživě, - zhodnotit stav výživy pomocí antropometrických a klinických metod, - shrnout základní atributy poruch příjmu potravy.
Po absolvování předmětu získá student způsobilost k: - analýze současného stavu výživy obyvatelstva - vypracování souhrnu moderních aspektů racionální výživy obyvatelstva - prokázání schopnosti pracovat s relevantními informacemi (potravinovou pyramidou, tabulkami nutričních hodnot atd.) při sestavování zdravého jídelníčku |
| Předpoklady |
|
Orientace v současné problematice zdravé výživy a schopnost využití vědomostí a jejich předání na úrovni základního i středoškolského vzdělávání
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Aktivní účast ve výuce Vypracování seminární práce (vložení práce do Portálu UP pro kontrolu na odhalování plagiátů) Znalosti jsou ověřovány písemným testem. Požadavky u studentů s individuálním studijním plánem (ISP) = stejné podmínky + min. 30% účast ve výuce (alternativně společná výuka s kombinovaným studiem) a vypracování úkolu navíc dle zadání. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |