Vyučující
|
-
Hošťálková Marta, ThLic. PhDr. Th.D., Ph.D.
-
Navrátilová Daniela, Mgr. Ph.D.
-
Juríčková Lubica, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Horáková Dagmar, prof. MUDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vymezení pojmu "minoritní a specifické skupiny obyvatelstva" 2. Zdravotně-sociální kontext péče o minoritní a specifické skupiny obyvatelstva 3. Problematika lidských potřeb se zaměřením na minoritní a specifické skupiny obyvatelstva 4. Charakteristika lidí se specifickými potřebami a politika v péči o jejich zdraví 5. Specifika komunikace s minoritními a specifickými skupinami obyvatelstva 6. Komunikační zlozvyky 7. Rozbor modelových situací zaměřených na různé minoritní a specifické skupiny obyvatelstva - lidé se sluchovým postižením 8. Rozbor modelových situací zaměřených na různé minoritní a specifické skupiny obyvatelstva - lidé se zrakovým postižením 9. Rozbor modelových situací zaměřených na různé minoritní a specifické skupiny obyvatelstva - lidé s pohybovým postižením 10. Rozbor modelových situací zaměřených na různé minoritní a specifické skupiny obyvatelstva - lidé s duševním onemocněním 11. Rozbor modelových situací zaměřených na různé minoritní a specifické skupiny obyvatelstva - lidé s kombinovaným postižením 12. Rozbor modelových situací zaměřených na různé minoritní a specifické skupiny obyvatelstva - migranti 13. Rozbor modelových situací zaměřených na různé minoritní a specifické skupiny obyvatelstva - etnické menšiny 14. Závěrečná diskuse a shrnutí
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Řešení nerovností v oblasti zdraví je klíčovou činností strategie EU v oblasti zdraví. Účinně řešit nerovnosti v oblasti zdraví vyžaduje politiky, které obsahují opatření k řešení souvislostí zdravotního stavu napříč celým spektrem společnosti, a rovněž opatření, která jsou zaměřena zvláště na minoritní a specifické skupiny obyvatelstva, tj. lidé se zdravotním a mentálním postižením, migranti, bezdomovci, Romové a další národností, etnické a kulturní menšiny i sociálně znevýhodněné skupiny obyvatelstva. Podpora a ochrana zdraví a prevence nemocí u těchto lidí jsou důležitými prioritami ČR. Minoritní a specifické skupiny obyvatelstva mají odlišné, specifické potřeby v rámci své identity a tím i odlišné požadavky na komunikaci. Tento předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Předmět se zabývá kulturou minoritních a specifických skupin obyvatelstva s důrazem na specifiky komunikačních kompetencí minoritních a specifických skupin obyvatelstva. Respektování práva na vlastní kulturní hodnoty a přesvědčení je jedním z kritérií kvality péče. Předmět prohloubí u studentů znalosti o zásadách efektivní komunikace s lidmi se specifickými potřebami.
Absolvent předmětu bude schopen porozumět specifickým potřebám minoritní a specifické skupiny obyvatelstva tak, aby na základě toho aplikoval vhodný profesionální přístup k těmto lidem. Absolvent předmětu se zároveň naučí pravidla efektivní komunikace a rozborem modelových situací si prohloubí komunikační dovednosti, aby získané kvalitní poznatky mohl uplatnit v praxi, a to nejen v ČR, ale i v zemích EU.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
PVL/ZDA11 a zároveň PVL/ZDB13
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Ústní zkoušení ve skupinách na konci semestru.Samostudium.
|
Doporučená literatura
|
-
(2020). Národní plán podpory rovných příležitostí pro osoby se zdravotním postižením na období 2021?2025. Praha: Úřad vlády České republiky.
-
Národní strategie prevence a snižování škod spojených se závislostním chováním 2019 - 2027.
-
Portál Národní rady osob se zdravotním postižením ČR (VRZP ČR).
-
(2012). Příručka pro efektivnější komunikaci zdravotnických pracovníků a osob se zdravotním postižením.. Olomouc: Olomoucký kraj.
-
Vybrané internetové odkazy, doporučené v průběhu seminářů (KH)..
-
Výukové prezentace a vybrané dokumenty zveřejněné v prostředí Moodle..
-
(2011). World Health Organization and The World Bank: World Report on Disability 2011. World Health Organization.
-
Davidová, E. (2011). Kvalita života a sociální determinanty zdraví u Romů v České a Slovenské republice. Praha: Triton.
-
Janáčková, L., Weiss, P. (2008). Komunikace ve zdravotnické péči. Praha: Portál.
-
Juríčková, L. (2018). Péče o zdraví lidí se specifickými potřebami. In IVANOVÁ, K., a kol. Sociální lékařství. Olomouc: VUP.
-
kolektiv autorů. (2008). Specifika komunikace osob se zdravotním postižením. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Krahulcová, B. (2002). Komunikace sluchově postižených. Praha: Nakladatelství Karolinum.
-
Kurková, P. a kol. (2010). Nevidíme, neslyšíme, nechodíme, přesto si však rozumíme II. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Kutnohorská, J. (2013). Multikulturní ošetřovatelství. Praha: Grada Publishing.
-
MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. 2. vydání. Praha: Grada 2010. ISBN 80-247-2339-6..
-
Praško, J., Prašková, H. (2010). Asertivitou proti stresu. Praha: Grada Publishing.
-
Slowik, J. (2010). Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál.
-
ŠAROUNOVÁ, J. a kol. (2014). Metody alternativní a augmentativní komunikace.. Praha.
-
THOROVÁ, K., HYNEK, J., a V. ČADILOVÁ. (2007). Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Praha: Portál.
-
Vágnerová, M. (2004). Psychopatologie pro pomáhající profese. Rozšířené a přepracované vydání.. Praha: Portál.
-
Válková, L. (1999). Úvod do praktického lékařství a komunikačních dovedností. Praha: Galén.
|