Vyučující
|
-
Rašťák Robert, PhDr.
-
Navrátilová Daniela, Mgr. Ph.D.
-
Horáková Dagmar, prof. MUDr. Ph.D.
-
Pláteník Václav, Mgr. LL.M.
|
Obsah předmětu
|
1. Efektivní komunikace. Zpětná vazba v procesu komunikace. Vedení rozhovoru. Aktivní naslouchání. Verbální vstupy v rozhovoru. 2. Bariéry v komunikaci. Vliv sociální percepce na komunikaci. 3. Konflikty a jejich řešení. Transakční analýza. 4. Zásady asertivního jednání. Využití asertivity v prevenci syndromu vyhoření. Nácvik asertivního jednání. 5. Rozhovor s klienty různých věkových skupin. Komunikace s dětmi a seniory. 6. Umění vést rozhovor s klienty se zrakovým, sluchovým, mentálním postižením a klienty s omezením hybnosti. 7. Krizová komunikace - zásady krizové intervence, jednání s klientem ve fázi šoku, zklidnění agresivního klienta, vhodné a nevhodné výroky v krizové komunikaci, 8. Krizová intervence u dětí a jejich rodin, krizová intervence u dospívajících, krizová intervence u seniorů. 9. Krizové řízení a pomoc při hromadných neštěstích. 10. Rozhovor s úzkostným klientem, depresivním klientem, klientem s akutní stresovou reakcí, klientem v situaci úmrtí blízké osoby - zásady poradenství pro pozůstalé. 11. Etika komunikace. Telefonování. 12. Komunikace s médii, role tiskového mluvčího, způsoby obrany před mediálním napadením.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Tento předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Tvoří základ profesionálních znalostí a dovedností při navazování kontaktu a získání důvěry klienta/pacienta a pro další účinnou a kvalitní péči o jeho individuální potřeby. Prohloubí u studentů znalosti o zásadách a dovednostech adekvátní komunikace s klienty, jejich rodinami, spolupracovníky a institucemi. Hlavní důraz je kladen na praktické procvičování.
Student získá základy pro komunikaci na různých úrovních sociálních vztahů. Získá základy profesního vystupování a chování. Rozumí verbálním i neverbálním projevům klientů i jejich příbuzných a dokáže s nimi vést rozhovor. Je schopen na ně reagovat na profesní úrovni. Dokáže účinně reagovat na krizovou situaci, je schopen zklidnit pacienta/klienta v krizové situaci, umí vést rozhovor s dítětem, seniorem, úzkostným, agresivním, depresivním pacientem/klientem, je schopen adekvátně hovořit s umírajícím pacientem a poskytnout rodině poradenství pro pozůstalé. Umí efektivně komunikovat s médii a zná způsoby ochrany před mediálním napadením.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)
Ústní zkoušení ve skupinách na konci semestru. Vypracování samostatné práce a její prezentace ve výuce.
|
Doporučená literatura
|
-
Vybrané internetové odkazy, doporučené v průběhu seminářů (KH)..
-
Výukové prezentace a vybrané dokumenty zveřejněné v prostředí Moodle..
-
Andršová, A. (2012). Psychologie a komunikace pro záchranáře. Praha: Grada.
-
Bednář, Vojtěch. (2012). Krizová komunikace s médii. Praha: Grada.
-
Bednaříková, I. (2006). Sociální komunikace. Olomouc: UP.
-
Honzák, R. (1997). Komunikační pasti v medicíně. Praha: Galén.
-
Janáčková, L., Weiss, P. (2008). Komunikace ve zdravotnické péči. Praha: Portál.
-
KURTZ, Suzanne M., Jonathan SILVERMAN a Juliet DRAPER. (2005). Teaching and learning communication skills in medicine. 2nd ed. Autor úvodu Jan van DALEN, autor úvodu Frederic W. PLATT.. Oxford: Radcliffe Publishing.
-
Kutnohorská, J., Cichá, M., & Goldmann, R. (2011). Etika pro zdravotně sociální pracovníky. Praha: Grada Publishing.
-
Linhartová, V. (2007). Praktická komunikace v medicíně: pro mediky, lékaře a ošetřující personál. Praha: Grada.
-
Musil, J. (2010). Sociální a mediální komunikace. Praha: Univerzita J. A. Komenského.
-
Venglářová, M., Mahrová, G. (2006). Komunikace pro zdravotní sestry. Praha: Grada Publishing.
-
Vodáčková, D. et al. (2012). Krizová intervence. Praha: Portál.
-
Vymětal, Š. (2009). Krizová komunikace a komunikace rizika. Praha: Grada Publishing.
|