Vyučující
|
-
Rašťák Robert, PhDr.
-
Juríčková Lubica, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Ivanová Kateřina, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsahem předmětu je: a) aplikace interakčního přístupu ve zdravotnictví ve vztahu lékař - pacient; b) osvojení si komunikační strategie SPIKES a její aplikace v rámci komunikace lékař ? pacient; c) zpracování vlastní komunikační situace (dobré či negativní) pomocí SPEAK UP modelu; d) osvojení si modelu faktorů podílejících se na bezpečnostních incidentech v nemocnicích (tzv. deadly dozen); e) osvojení si komunikačního modelu SBAR program pro vytváření efektivní komunikace v týmu, aplikace SBAR programu a spirály učení při týmové spolupráci.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Pracovní činnosti (dílny), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je ukázat studentům, jak lze propojit v odborné medicínské praxi etiku a právo na základě znalostí kodexů a norem. Důraz bude rovněž kladen na znalost Etického kodexu UP, který řeší etické jednání akademických pracovníků a studentů ve vzdělávání, vědě a výzkumu. Studentům budou vysvětleny pojmy harassment, bossing a mobbing, budou jim ukázány případové studie z takových situací i možnosti jejich řešení. Cílem předmětu je rovněž na příkladech z praxe ukázat studentům různé typy komunikačních strategií vhodných pro komunikaci v medicíně a naučit tyto strategie používat v časově omezených situacích.
Student by měl mít po absolvování výuky předmětu osvojeny základy interakce v rámci komunikace ve zdravotnictví, měl by umět aplikovat komunikační strategii SPIKES při komunikační situaci lékař - pacient, měl by znát model faktorů podílejících se na bezpečnostních incidentech v nemocnicích, měl by být schopen komunikace ve zdravotnickém týmu na základě osvojeného SBAR programu.
|
Předpoklady
|
Předpoklady jsou splněny absolvováním prerekvizit uvedeného předmětu.
CJA/VCB11 a zároveň BIO/VCB11 a zároveň LBF/VCB11 a zároveň LCH/VCA11 a zároveň NAN/VCB15 a zároveň HIE/VCB11 a zároveň KAR/VCB11 a zároveň LCH/VCB19 a zároveň PVL/VCB72
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor, Systematické pozorování studenta
Aktivní participace, absolvování praktických cvičení, 100% účast
|
Doporučená literatura
|
-
Výukové prezentace zveřejněné v prostředí Moodle.
-
Zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách, v platném znění.
-
Zákon č. 373/2011 Sb., Zákon o specifických zdravotních službách.
-
Černý, V. (2012). Jak jednat s různými typy lidí. Brno: BizBooks.
-
Ivanová, K., Hanák, P. (2020). Hippokratés: vzpomínka na minulost nebo naděje pro medicínu? In Ptáček, R., Bartůněk, P. eds. Naděje v medicíně.. Praha: Grada Publishing.
-
JAKEŠOVÁ, P., a kol. (2014). Právní gramotnost v medicíně. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
KOLÁŘ, M. (2011). Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál.
-
Kratz, H.J. (2005). Mobbing: jak ho rozpoznat a jak mu čelit. Praha: Management Press.
-
PTÁČEK, R., BARTŮNĚK, P., a kol. (2014). Etické problémy medicíny na prahu 21. stol.. Praha: Grada Publishing.
-
Vohlídalová, M., Šaldová, K., Tupá, B. (2010). Sexuální obtěžování ve vysokoškolském prostředí: analýza, souvislosti, řešení.. Praha: Sociologický ústav AV ČR.
|