Vyučující
|
-
Hladíková Ester, MUDr. Mgr.
-
Hošťálková Marta, ThLic. PhDr. Th.D., Ph.D.
-
Janoutová Jana, doc. MUDr. Ph.D.
-
Ivanová Kateřina, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Juríčková Lubica, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Menšík Michal, Ing. Ph.D.
-
Koutná Veronika, Mgr.
-
Rašťák Robert, PhDr.
|
Obsah předmětu
|
Seznámení se s definicemi zdraví a nemoci, jejich sociálními, ekonomicko-politickými determinantami a konsekvencemi. Osvojení si znalostí o dynamice poruch zdraví z hlediska přirozené historie nemoci. Seznámení se s možnostmi zdravotnictví, postavením primární, sekundární a terciární péče a všech typů prevence. Pochopení základních etických pojmů, principů a norem. Osvojení si základů etického rozvažování v procesu poskytování zdravotnické péče. Obeznámení se s problémy a dilematickými situacemi plynoucími z některých specifických oblastí v lékařské etice.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je názorně pomocí skupinových interaktivních výukových metod vysvětlit sociální determinanty zdraví a nemoci v národním i mezinárodním kontextu, ukázat význam demografických ukazatelů pro hodnocení zdravotního stavu populace; zdůraznit význam sociální odpovědnosti medicíny, včetně akcentace základních etických principů; seznámit s obecnými etickými dilematy v medicíně a konkrétně procvičit eticky sporné situace současné medicíny (v počátku života a ve vztahu k dětem; ve vztahu k seniorům a etickým skupinám; ve vztahu k osobám se zdravotním postižením) pomocí metody Four boxes, story-tellingu, CBL (Case Based Learning) a PBL (Problem Based Learning). Závěrem mají studenti možnost si vyzkoušet světově známý test morální kompetence podle prof. Linda.
Student po absolvování výuky předmětu bude schopen implementovat poznatky o sociálně ekonomických, systémových a epidemiologických aspektech zdraví a nemoci do procesu poskytování zdravotní péče. Rovněž by měl být schopen orientace ve specifických oblastech lékařské etiky a v praxi by měl ve svém přístupu k pacientům vycházet ze základních morálních principů a norem.
|
Předpoklady
|
Etické předporozumění v oblasti medicíny.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce, Písemný test
Požadavky k zápočtu: 100% docházka, zápočtový test
|
Doporučená literatura
|
-
https://ec.europa.eu/eurostat.
-
Výukové prezentace zveřejněné v prostředí Moodle..
-
www.czso.cz.
-
www.uzis.cz.
-
Zákon č. 372/2011 Sb., Zákon o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování, ve znění pozdějších předpisů..
-
Beauchamp, T.L., Childress, J.F. (2019). Principles of Biomedical Ethics. Oxford: Oxford University Press.
-
DiCLEMENTE, R., J. SALAR, L., F. and CROSBY, R., A. (2013). Health Behavior Theory (for Public Health). Principles, foundation and applications.. Jones & Bartlett Learning.
-
Ivanová, K. a kol. (2018). Sociální lékařství. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Jonsen, A., R., Siegler, M., Winslade, W. J. (2019). Klinická etika: praktický přístup k etickým rozhodnutím v klinické medicíně.. Praha: Triton.
-
Juríčková, L., Ivanová, K., Filka, J. (2014). Opatrovnictví osob s duševní poruchou. Praha: Grada Publishing.
-
Kukla, L. (2016). Sociální a preventivní pediatrie v současném pojetí. Praha: Grada Publishing.
-
LEMROVÁ, A., IVANOVÁ, K. Důstojnost dítěte ve zdraví i v nemoci - od historie do současnosti. In: PTÁČEK, R. a BARTŮNĚK, P., eds.
-
Payne, J. (2019). Informovaný konsenzus: poučená dohoda. Praha: Grada Publishing.
-
Rai, G.S., Jeremy, P., Kapp, M.B. (2014). Medical Ethics and the Elderly. London: Radcliffe Publishing.
|