Předmět: Sociální lékařství a lékařská etika

» Seznam fakult » LEF » PVL
Název předmětu Sociální lékařství a lékařská etika
Kód předmětu PVL/VCA13
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Hladíková Ester, MUDr. Mgr.
  • Hošťálková Marta, ThLic. PhDr. Th.D., Ph.D.
  • Janoutová Jana, doc. MUDr. Ph.D.
  • Ivanová Kateřina, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Juríčková Lubica, PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Menšík Michal, Ing. Ph.D.
  • Koutná Veronika, Mgr.
  • Rašťák Robert, PhDr.
Obsah předmětu
Seznámení se s definicemi zdraví a nemoci, jejich sociálními, ekonomicko-politickými determinantami a konsekvencemi. Osvojení si znalostí o dynamice poruch zdraví z hlediska přirozené historie nemoci. Seznámení se s možnostmi zdravotnictví, postavením primární, sekundární a terciární péče a všech typů prevence. Pochopení základních etických pojmů, principů a norem. Osvojení si základů etického rozvažování v procesu poskytování zdravotnické péče. Obeznámení se s problémy a dilematickými situacemi plynoucími z některých specifických oblastí v lékařské etice.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je názorně pomocí skupinových interaktivních výukových metod vysvětlit sociální determinanty zdraví a nemoci v národním i mezinárodním kontextu, ukázat význam demografických ukazatelů pro hodnocení zdravotního stavu populace; zdůraznit význam sociální odpovědnosti medicíny, včetně akcentace základních etických principů; seznámit s obecnými etickými dilematy v medicíně a konkrétně procvičit eticky sporné situace současné medicíny (v počátku života a ve vztahu k dětem; ve vztahu k seniorům a etickým skupinám; ve vztahu k osobám se zdravotním postižením) pomocí metody Four boxes, story-tellingu, CBL (Case Based Learning) a PBL (Problem Based Learning). Závěrem mají studenti možnost si vyzkoušet světově známý test morální kompetence podle prof. Linda.
Student po absolvování výuky předmětu bude schopen implementovat poznatky o sociálně ekonomických, systémových a epidemiologických aspektech zdraví a nemoci do procesu poskytování zdravotní péče. Rovněž by měl být schopen orientace ve specifických oblastech lékařské etiky a v praxi by měl ve svém přístupu k pacientům vycházet ze základních morálních principů a norem.
Předpoklady
Etické předporozumění v oblasti medicíny.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce, Písemný test

Požadavky k zápočtu: 100% docházka, zápočtový test
Doporučená literatura
  • https://ec.europa.eu/eurostat.
  • Výukové prezentace zveřejněné v prostředí Moodle..
  • www.czso.cz.
  • www.uzis.cz.
  • Zákon č. 372/2011 Sb., Zákon o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování, ve znění pozdějších předpisů..
  • Beauchamp, T.L., Childress, J.F. (2019). Principles of Biomedical Ethics. Oxford: Oxford University Press.
  • DiCLEMENTE, R., J. SALAR, L., F. and CROSBY, R., A. (2013). Health Behavior Theory (for Public Health). Principles, foundation and applications.. Jones & Bartlett Learning.
  • Ivanová, K. a kol. (2018). Sociální lékařství. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Jonsen, A., R., Siegler, M., Winslade, W. J. (2019). Klinická etika: praktický přístup k etickým rozhodnutím v klinické medicíně.. Praha: Triton.
  • Juríčková, L., Ivanová, K., Filka, J. (2014). Opatrovnictví osob s duševní poruchou. Praha: Grada Publishing.
  • Kukla, L. (2016). Sociální a preventivní pediatrie v současném pojetí. Praha: Grada Publishing.
  • LEMROVÁ, A., IVANOVÁ, K. Důstojnost dítěte ve zdraví i v nemoci - od historie do současnosti. In: PTÁČEK, R. a BARTŮNĚK, P., eds.
  • Payne, J. (2019). Informovaný konsenzus: poučená dohoda. Praha: Grada Publishing.
  • Rai, G.S., Jeremy, P., Kapp, M.B. (2014). Medical Ethics and the Elderly. London: Radcliffe Publishing.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2019) Kategorie: Lékařské vědy 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2021) Kategorie: Lékařské vědy 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2021) Kategorie: Lékařské vědy 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2018) Kategorie: Lékařské vědy 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní