Vyučující
|
-
Bundárová Lucie, MUDr.
-
Praško Pavlov Ján, prof. MUDr. CSc.
-
Vévodová Šárka, Mgr. Ph.D.
-
Horáková Dagmar, prof. MUDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Předmět sociální psychologie, sociální psychologie jako vědní disciplína, vznik a vývoj sociální psychologie, sociální chování zvířat. Socializace 2. Výzkum v sociální psychologii, sociální souvislosti života člověka 3. Postoje - definice, funkcionální přístup, strukturní přístup 4. Postoje, hodnoty a názory, formování postojů - teorie učení, přímá zkušenost 5. Změna postojů - kognitivní disonance, přesvědčování 6. Měření postojů - nepřímé techniky, přímé techniky 7. Sociální kognice, atribuce 8. Sociální schémata 9. Prosociální a agresivní chování 10. Sociální skupiny, třída jako sociální skupina. Rodina jako primární skupina a socializační činitel. Typy a vývoj rodiny. Rodina a zdraví. Malé společenské skupiny. 11. Skupinová struktura, kompozice skupiny, vliv skupiny na některé psychické procesy. Aspekty sociální struktury, systém rolí, vůdcovství, sociometrie. Poznávání lidí. 12. Sociální vlivy - konformita, poslušnost vůči autoritě, vliv situačních podmínek
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje s poznatky sociální psychologie. Zabývá se individuální aplikací metod a technik směřujících k rozvoji vztahů ve skupině. Seznamuje s problematikou postojů, jejich formování a změny. Informuje o sociálních skupinách, skupinové struktuře a kompozici. Předmět sociální psychologie prohlubuje poznatky, které jsou důležité pro profesionální zvládání sociálních interakcí ve skupině.
Seznámí s různými způsoby studia lidské existence a jejího společenského kontextu a umožňuje pochopit rozsáhlost sociálně psychologického poznání, které zahrnuje různá teoretická východiska i různé metodologické přístupy.
|
Předpoklady
|
Nejsou specifikovány.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Rozhovor, Seminární práce
Ústní zkoušení ve skupinách na konci semestru. Vypracování samostatné práce a její prezentace ve výuce.
|
Doporučená literatura
|
-
GILBERT, Daniel Todd., Susan T. FISKE a Gardner. LINDZEY. (1998). The handbook of social psychology. New York: Distributed exclusively by Oxford University Press.
-
Harrington, Austin a kol. (2006). Moderní sociální teorie. Praha: Portál.
-
Hayes, N. (2011). Základy sociální psychologie. Praha: Portál.
-
Hewstone, M., Stroebe, W., & Brejlová, D. (2006). Sociální psychologie: moderní učebnice sociální psychologie. Praha: Portál.
-
Kollárik, T. (2008). Sociálna psychológia. Bratislava: Vydavateľstvo UK.
-
Matoušek, O. (2003). Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
-
Nakonečný, M. (2009). Sociální psychologie. Praha: Academia.
-
Sobotková, I. (2012). Psychologie rodiny. Praha: Portál.
-
Šimíčková-Čížková, J. (2004). Přehled sociální psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Vybíral, Z. (2000). Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál.
-
Výrost, J., Slaměník, I. (2008). Sociální psychologie. Praha: Grada.
-
Záškodná, H., Mlčák, Z. (2009). Osobnostní aspekty prosociálního chování a empatie. Praha: Triton.
|