Vyučující
|
-
Čepcová Dana, MUDr.
-
Urbášková Lenka, Mgr.
-
Aleksijevič Darina, MUDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Celkový rozsah předmětu je 70 vyučovacích hodin, z toho 40 kontaktních hodin a 30 hodin nekontaktních. Rozdělení dětského věku, charakteristika jednotlivých období, zvláštnosti péče. Růst a vývoj dítěte (somatický a psychomotorický). Výživa a význam kojení. Zdravý životní styl dětí. Novorozenec: fyziologický (adaptace, zásady ošetřování a péče), patologický (nezralý, dítě s nízkou porodní hmotností). Onemocnění kardiovaskulárního traktu, vrozené vývojové vady srdce a cév. Onemocnění dýchacích cest: záněty horních a dolních dýchacích cest, cystická fibróza. Onemocnění ledvin a močových cest (infekce, vrozené vývojové vady, glomerulonefritis, nefrotický syndrom). Onemocnění gastrointestinálního traktu: průjmy u kojenců a větších dětí, vrozené vývojové vady, Crohnova nemoc, malabsorpční syndrom. Onemocnění CNS: vrozené vývojové vady, zánětlivá onemocnění mozku a mozkových blan, dětská mozková obrna, lehká mozková dysfunkce. Nemoci žláz s vnitřní sekrecí. Diabetes mellitus - zásady péče, selfmonitoring, zásady inzulínové léčby, dietní režim. Onemocnění krve ? anémie, leukémie, Hemofilie. Týrané a zneužívané děti, třesené dítě, CAN. Děti s chronickým onemocněním a handicapované. Cvičení jsou zaměřena na komplexní pediatrické posouzení potřeb u dětí různých věkových kategorií. Procvičování ošetřovatelského procesu, jeho jednotlivých fází (definování ošetřovatelských problémů, plánu specializované ošetřovatelské péče) v modelových situacích u dětí s onemocněním dýchacích cest, zažívacího traktu, vylučovacího ústrojí, nervového systému, atd. Práce v klinických podmínkách se zdravotnickou dokumentací.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Předmět je součástí komplexu předmětů z klinického ošetřovatelství. Je koncipován jako teoreticko-prakticky celek s důrazem na nejnovější poznatky z klinické pediatrie. Seznamuje studenty s vývojem zdravého a nemocného dítěte s ohledem na jeho individuální potřeby a stupeň dosaženého psychomotorického vývoje v jednotlivých věkových obdobích. Poskytuje soubor informací o nemocech dětského věku, včetně jejich prevence. Zaměřuje se efektivní ošetřovatelské intervence ve vztahu k onemocnění a věku dítěte. Důraz je kladen na možnost uplatnění specifické ošetřovatelské péče o dětské pacienty v rámci neodkladné péče.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
HUM/ZZP03 a zároveň OPD/ZZP01 a zároveň OPD/ZZP02 a zároveň PAT/ZZP04
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Vypracování seminární práce se zaměřením na specifika ošetřovatelské péče u dětského pacienta. Aktivní účast ve výuce seminářů a cvičení. Ústní a písemné ověřování znalostí.
|
Doporučená literatura
|
-
Ball, W. J. Principles of Pediatric Nursing: Caring for Children.
-
Janota, J., Straňák, Z. (2013). Neonatologie. Mladá fronta, Praha.
-
Klíma, J. (2016). Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada Publishing.
-
Křiváková, M., Číková, Z. (2016). Pečovatelství: péče o zdravé a nemocné dítě. Praha: Galén.
-
Muntau, A., & Dvořák, P. (2014). Pediatrie. Praha: Grada.
-
Sikorová, L. (2011). Ošetřovatelská péče v pediatrii. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
-
Sikorová, L. (2011). Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada Publishing.
-
Slaný, J. (2011). Vyšetřovací postupy a metody v pediatrii. Zlín: Bořek/Procházka/Produkce Zlín.
-
Stožický, F., Pizingerová, K. (2006). Základy dětského lékařství. Karolinum, Praha.
-
Zanovitová, M., a Ovšonková, A. (2011). Ošetrovateľská starostlivosť v pediatrii. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
|