Vyučující
|
-
Svozil Zbyněk, doc. PhDr. Ph.D.
-
Michalica Tomáš, Mgr. et Bc.
|
Obsah předmětu
|
Náplň cvičení: Aplikace poznatků a dovedností ze základní gymnastiky a dalších druhů gymnastiky pro gymnastiku kondiční a účelovou gymnastiku sportovce. Vedení kondičně zaměřené cvičební jednotky pro rozvoj síly - s náčiním (švihadla, lana, krátké tyče, plné míče, lehké činky), s nářadím (žebřiny, lavičky, kombinace nářadí), překážkové dráhy a kruhový provoz. Nácvik plaveckých způsobů prsa, kraul, znak a motýlek - vlnění. Nácvik startů a obrátek jednotlivých plaveckých způsobů. Kondiční plavání - rozvoj vytrvalostních schopností. Student se seznámí se základy branného a užitého plavání: - základy první pomoci a záchrany tonoucího - prvky sebezáchrany - skok do neznámé vody - zanoření, orientace a plavání pod vodou - zanořování do větší hloubky - modifikované plavecké způsoby - dopomoc unavenému plavci - narovnání tonoucího - tažení tonoucích v různých variantách - vytažení tonoucího z vody - prvky sebeobrany v nouzové situaci - teoretické poznámky k první pomoci při tonutí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován tak, aby byl absolvent v dobré fyzické kondici (vytrvalost, síla, rychlost, obratnost), aby se orientoval v prostoru a získal teoretické znalosti a praktické dovednosti v oblasti záchrany tonoucího. Je svým pojetím provázán s potřebami Odborných soustředění I, II, III. Cílem předmětu je: - zvládat fyzickou zátěž v běžných i mimořádných podmínkách v práci záchranáře - získat základní návyk k udržování fyzické kondice - rozvinout předpoklady k týmové práci - organizovat součinnost týmů - posilovat volní vlastnosti - zhodnotit obtížnou nebo nebezpečnou situaci a rychle se rozhodnout pro řešení
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Předpokladem je dobrá fyzická zdatnost a plavecká gramotnost ? překonat vzdálenost 200 m libovolným plaveckým způsobem bez zastavení. 100% účast ve cvičení, úspěšné zvládnutí motorických testů: tělesná výkonnost a v testu plavání. Test plavecké způsobilosti: - 200 m volný způsob: limit muži 3:30 min., ženy 4:00 min. - 20 m pod vodou Záchranný komplex: skok do neznámé vody, přiblížení se tonoucímu, narovnání tonoucího, tažení ve vodě a vytažení z vody, zanoření a lov předmětu.
|
Doporučená literatura
|
-
Čechovská, I., & Miler, T. (2008). Plavání. Praha: Grada Publishing.
-
Karger, P., & Kaufman, J. (2004). Záchranář: první pomoc. Praha: Vodní záchranná služba ČČK.
-
KARGER, P, KAUFMAN, J., MILER. T. (1997). Záchranář - metodické listy. Praha: VZS ČČK.
-
Kovařovic, K., Felgrová, I., Peslová, E. (2009). Plavání, plavecké sporty a plavání ve vícebojích. Praha: Karolinum.
-
Krištofič, J. (2000). Gymnastika pro kondiční a zdravotní účely. Praha: ISV.
-
Miler, T. & Bělohlávek, J. (1989). Vodní záchranná činnost.. SON, Praha.
-
Miler, T. (1999). Záchranář - bezpečnost a záchrana u vody. Praha: VZS ČČK.
-
Nitka, J., & Buben, J. (2001). Posilujeme se stálkami. Olomouc: FTK UP.
-
Nitka, J. (1993). Pohybová příprava pro sportovní gymnastiku. Olomouc: Rektorát Univerzity Palackého.
-
Svatoň, V., & Tupý, J. (1997). Program zdravotně orientované zdatnosti. Praha: Svoboda.
-
Tlapák, P. (1999). Tvarování těla pro muže i ženy. Praha: ARSCI.
-
Zítko.M.(2002). Kompenzační cvičení.
|