Předmět: Odborná praxe III. B

» Seznam fakult » FZV » ZIP
Název předmětu Odborná praxe III. B
Kód předmětu ZIP/ZZB55
Organizační forma výuky Praxe
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 12
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Škroch Josef, Mgr.
  • Danosová Marinella, Mgr. DiS.
  • Nádvorníková Olga, Mgr.
  • Sedláková Gabriela, Mgr.
Obsah předmětu
Obsahem odborné praxe je praktická výuka zaměřená na instruktivní vědomosti, dovednosti, návyky a pracovní stereotypy/algoritmy k ošetřování nemocných na odděleních standardní péče, jednotkách intenzivní péče a na zdravotnické záchranné službě. Studenti získávají zkušenosti a automatizují dovednosti, jak při běžných ošetřovatelských činnostech, tak i při náhle vzniklých krizových situacích. Postupně získávají pracovní stereotypy a dále je upevňují, sbírají, zpracovávají a předávají informace o pacientech/klientech, zpracovávají ošetřovatelskou anamnézu, samostatně pracují s dokumentací pacienta/klienta a využívají ji při monitorování jeho potřeb, sestavují a postupně realizují ošetřovatelský plán v přirozených podmínkách, průběžně hodnotí realizované ošetřovatelské činnosti, včetně neúspěchu a stanovují změny v intervencích, vedoucí k úpravě zdravotního stavu pacienta, respektují zvláštností ošetřovatelské péče u jednotlivých věkových kategorií, adaptují se na specifika práce na dětském a psychiatrickém oddělení, přiměřeně komunikují s pacientem/klientem a jeho příbuznými na výše uvedených odděleních, správně formulují a předávají informace členům zdravotnického týmu, zvládají organizaci práce u výjezdové složky RLP-RZP-LZS, prakticky aplikují své teoretické preklinické znalosti a dovednosti při práci u zdravotnické záchranné služby, znají způsoby přebírání a předávání pacientů, první vyšetření a ošetření v rámci praxe u zdravotnické záchranné služby, jsou obeznámeni s organizací a způsobem práce na dispečinku KOS, s komunikací s volajícími, s algoritmy činnosti a součinností s dalšími tísňovými službami, znají vybavení a obsluhu zařízení sanitního vozu, zapojují se do práce v týmu posádky vozidla zdravotnické záchranné služby, jsou aktivními členy týmů na oddělení urgentního příjmu, zvládají obsluhu zdravotnické techniky potřebnou k monitorování stavu pacienta/klienta, respektují práva pacientů a dodržují zásady etiky při práci na zdravotnické záchranné službě, zvládají specifika kontaktu a komunikace s pacienty/klienty a jeho příbuznými při práci zdravotnické záchranné služby, prakticky zvládají specifika chování při mimořádných událostech (např. pacient agresor, pacient v akutní fázi psychózy, pacient v suicidální krizi, komunikace s pozůstalými při tragické události aj).

Studijní aktivity a metody výuky
Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Výstupy z učení
Cílem předmětu je postupná adaptace na prostředí zdravotnické záchranné služby.
Po ukončení odborné praxe IIIB budou studenti: - provést ošetřovatelské posouzení klinického stavu pacienta v následujících oblastech - výživa, hydratace, vylučování, aktivita, pohoda, dýchání, stav kůže, invazivní vstupy, vnímání, vztahy - sestavit a postupně realizovat ošetřovatelský plán v přirozených podmínkách - průběžně hodnotit realizované ošetřovatelské činnosti - provádět veškerou ošetřovatelskou péči z podnětu mentorky nebo pověřeného zdravotnického pracovníka - aplikovat své teoretické a preklinické znalosti a dovednosti při práci na pracovištích záchranné služby - respektovat zvláštností ošetřovatelské péče u jednotlivých věkových kategorií - samostatně pracovat s dokumentací pacienta - projevovat aktivní zájem - respektovat etický kodex sester a práva pacientů - přiměřeně komunikovat s pacientem a příbuznými, s ostatními členy ošetřovatelského týmu - správně formulovat a předávat informace členům zdravotnického týmu - zvládat organizaci práce u výjezdové složky RLP-RZP-LZS - zapojovat se do práce v týmu posádky vozidla záchranné služby - respektovat principy mlčenlivosti - znát způsoby přebírání a předávání pacientů, první vyšetření a ošetření v rámci praxe u záchranné služby - zvládat specifika chování při mimořádných událostech (např. pacient agresor, pacient v akutní fázi psychózy, pacient v suicidální krizi, komunikace s pozůstalými při tragické události aj). - znát specifika práce na dětském a psychiatrickém oddělení
Předpoklady
Před zahájením odborné praxe je nutné důkladné seznámení studentů s: - platnými právními a ostatními předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, s organizací práce a pracovními postupy - používání strojů a zařízení, pracovních nástrojů pomůcek, které odpovídají bezpečnostním předpisům (zákon č. 268/2014 Sb.) - používání osobních ochranných pracovních prostředků podle vyhodnocených rizik pracovních činností - seznámení studentů s vybranými kapitolami zákona č. 133/1985 Sb. o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů, a vyhlášky č. 246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního dozoru (vyhláška o požární prevenci)
ZIP/ZZA50
----- nebo -----
ZIP/ZZK34
----- nebo -----
ZIP/ZZP34 a zároveň ZIP/ZZA27
----- nebo -----
ZIP/ZZK25
----- nebo -----
ZIP/ZZP25 a zároveň ZIP/ZZB43
----- nebo -----
ZIP/ZZK28
----- nebo -----
ZIP/ZZP28 a zároveň ZIP/ZZB37
----- nebo -----
ZIP/ZZB43
----- nebo -----
ZIP/ZZK28
----- nebo -----
ZIP/ZZK29
----- nebo -----
ZIP/ZZP28
----- nebo -----
ZIP/ZZP29 a zároveň ZIP/ZZA41 a zároveň OSE/ZZA42 a zároveň OSE/ZZB44

Hodnoticí metody a kritéria
Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Hospitace, Seminární práce

100% účast. Obhajoba dokumentace vedené dle požadavků tutora. Předložení záznamu odborné praxe o absolvování praxe s jejím hodnocením v rámci klinického pracoviště a zdravotnické záchranné služby.
Doporučená literatura
  • Bulechek, G., Butcher, H., Mc Closkey-Dochterman, J. (2008). Nursing Intervention Classification (NIC). St. Louis: Mosby.
  • Herdman, T. H., Kamitsuru, S., & Kudlová, P. Ošetřovatelské diagnózy: definice & klasifikace : 2015-2017.
  • JOHNSON, M., MOORHEAD, S., BULECHEK, G., BUTCHER, H., MAAS, M., SWANSON, E. (2012). NOC and NIC Linkageas to NANDA-I and Clinical Conditions: Supporting Critical Reasoning and Quality Care. St. Louis: Mosby.
  • Kapounová, G. (2007). Ošetřovatelství v intenzivní péči. Praha: Grada Publishing.
  • Moorhead, S., Johnson, M., Maas, M., & Swanson, E. (2013). Nursing outcomes classification (NOC). St. Louis, Mo: Mosby-Elsevier.
  • Pokorná, A., Komínková, A., Sikorová, N. (2014). Ošetřovatelské postupy založené na důkazech. Brno.
  • Polák, M. (2014). Urgentní příjem. Praha: Mladá fronta.
  • Šeblová, J., Knor, J. (2013). Urgentní medicína v klinické praxi lékaře. Praha, Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických věd Studijní plán (Verze): Zdravotnický záchranář (2019) Kategorie: Zdravotnictví 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní