Vyučující
|
-
Verner Jan, Bc.
-
Dráč Pavel, doc. MUDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obecné poznatky- vybavení příruční lékárny, obvazová technika, polohování a transport raněných, bezvědomí, křečové stavy, ošetřování ran. Postupy nutné k vyhodnocení a ošetření úrazů podle jednotlivých tělních systémů. Neodkladná resuscitace, organizace IZS. Platná legislativa v oblasti první pomoci. Vymezení hlavních témat předmětu: -Základní pojmy, IZS, legislativa, jednotný postup při poskytování PRP - vyšetření postiženého, odborná přednemocniční pomoc, nemocniční péče. -Poruchy vědomí, zjištění stavu vědomí, bezvědomí, křeče a křečové stavy. -Neodkladná resuscitace, algoritmus KPR podle aktuálních ERC guidelines, specifika dle věku a situace, možnosti použití AED. -KPCR praktický nácvik. -Šok a protišoková opatření. -První pomoc u různých typů krvácení. -První pomoc u různých druhů ran (mechanismus vzniku, rány s cizími tělesy, popáleniny). -Obvazová technika - význam, zásady, účel, dělení, přikládání obvazů. -První pomoc u poranění hlavy, páteře, břicha, hrudníku, pánve. -První pomoc u poranění kloubů, svalů, zlomenin. -Polohování a transport raněných bez pomůcek a s pomůckami. -První pomoc při otravách a nadměrné konzumaci drog. Hodinová dotace/kontaktní hodiny: 2 hod. přednášek, 4 hod. seminářů, 16 hod. cvičení Hodinová dotace/nekontaktní hodiny: 32 hodin NKH
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje s principy základní a rozšířené neodkladné první pomoci, s jejich legislativním rámcem a organizační strukturou (Integrovaný záchranný systém). Předmět zprostředkovává informace o specifikách poskytování přednemocniční první pomoci u různých typů poranění a akutních stavů. U nejčastějších vybraných typů poranění a stavů je prováděn nácvik algoritmu jednání v dané situaci a vlastní provedení jednotlivých výkonů.
Student bude umět využít teoretické znalosti a praktické dovednosti při poskytování PP v různých situacích.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
OSE/RGA01 a zároveň OPD/RGA01 a zároveň OPD/RGA10
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Seminární práce
Aktivní účast ve výuce, praktické zvládnutí modelové situace.
|
Doporučená literatura
|
-
www.akutne.cz.
-
www.resuscitace.cz.
-
www.zachrannasluzba.cz.
-
Bossaert, L. a kol. Kardiopulmonální resuscitace a automatizovaná externí defibrilace: manuál kurzu KPR/AED: podle doporučení ERC 2010.
-
Bydžovský, J. (2011). Předlékařská první pomoc. Praha: Grada.
-
Hasík, J., a kol. Standardy první pomoci.
-
Houšková, Š. (2012). Obecné zásady předlékařské první pomoci. Praha: Hipokampus.
-
Janota, T. Šok a kardiopulmonální resuscitace.
-
Kelnarová, J., Toufarová, J., Sedláčková, J., Číková, Z. (2007). První pomoc I. Praha: Grada.
-
Matek, J. a kol. První pomoc pro bakaláře.
-
Psennerová, S. (2012). Kardiopulmonální resuscitace v postupech. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
-
Tomanová, J., Kopecký, M. Úrazy a první pomoc u dětí.
|