Předmět: Zobrazovací metody - moderní zobrazovací metody a technologie

» Seznam fakult » FZV » RAM
Název předmětu Zobrazovací metody - moderní zobrazovací metody a technologie
Kód předmětu RAM/RDB33
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vomáčka Jaroslav, doc. MUDr. Ph.D., MBA
Obsah předmětu
Studenti se seznámí s intervenční kardiologií a speciální radiologií. Nezbytnou součástí výuky je práce se systémy PACS a NIS a procvičení znalostí anatome člověka jednotlivých zobrazovacích metod. Témata seminářů: Výpočetní tomografie jednotlivých orgánů, základní protokoly Hybridní diagnostické zobrazování (PET/CT, SPET/CT, PET/MR) Teorie MR Přístroje pro zobrazování magnetickou rezonancí, paramagnetické kontrastní látky Speciální vyšetřovací postupy pomocí magnetické rezonance Protokoly při zobrazování magnetickou rezonancí Zobrazovací metody v neuroradiologii Speciální radiologie I. Speciální radiologie II. Zobrazovací metody v pediatrické radiologii Zobrazovací metody v urgentní medicíně

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Cílem je seznámit studenty s diapeutickými a intervenčními a radiologickými postupy a metodami. Seznámit studenty s principy ultrazvuku s principy zobrazování pomocí výpočetní techniky, magnetické rezonance a s přípravou pacienta k těmto výkonům. Seznámit s jednotlivými technikami UZ, CT a MR vyšetření jednotlivých částí lidského těla. Inovace předmětu byla podpořena v rámci projektu Podpora mezioborových studií a inovací studijních předmětů na Univerzitě Palackého v Olomouci, CZ.1.07/2.2.00/28.0091.
Na předmět navazuje praktická výuka, studenti jsou schopni pod odborným dozorem asistovat při výkonech diapeutické a intervenční radiologie, asistovat při jednotlivých vyšetřeních na UZ, CT a MR.
Předpoklady
nespecifikováno
RAM/RDA22 a zároveň RAM/RDB22 a zároveň RAM/RDB34

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Absolvování výuky. Student je povinen pracovat se studijní oporou k předmětu po jejím zpřístupnění v e-learningovém prostředí EDIS (edis.upol.cz/fzv).
Doporučená literatura
  • Carlton, Richard L., Adler, Arlende, M. (2000). Principles of Radiografic Imaging, 3th edition. USA, Delmar.
  • Černoch, Z. a kol. (2000). Neuroradiologie. Nucleus HK.
  • Dauber W. (2007). Fenaisův obrazový slovník anatomie. Grada.
  • Eliáš, P., Žižka J. (1998). Dopplerovská ultrasonografie. Hradec Králové.
  • Ferda J. (2015). Inovativní zobrazovací metody. Galén.
  • Ferda J., Mírka H., Baxa J. (2009). Multidetektorová výpočetní tomografie, Technika vyšetření. Galen, Praha.
  • Ferda J.,Mirka H.,Baxa J.,Malán A. (2015). Základy zobrazovacích metod. Galén.
  • Heřman a kol. (2014). Základy radiologie. Univerzita Palackého.
  • Hušák, V. a kol. (2009). Radiační ochrana pro radiologické asistenty. UP Olomouc.
  • Krajina, A., Hlava, A. (1999). Angiografie. Nucleus HK.
  • Mazánek J. a kol. (2014). Zubní lékařství. Grada.
  • Mirka H.,Ferda J. (2015). Multidetektorová výpočetní tomografie. perfúzní vyšetření. Galén.
  • Nekula, J., Heřman, M., Vomáčka, J., Köcher, M. (2010). Radiologie. UP Olomouc.
  • Nekula, J., Chmelová, J. (2007). Základy zobrazování magnetickou rezonancí. Ostravská univerzita v Ostravě.
  • Neuwirth J. (2013). Radiologicko-anatomický obrazový atlas a česko-latinsko-anglický slovník pro nelékaře. Praha.
  • Pleva M.,Ouředníček P. (2012). MRI srdce - praktické využití z pohledu kardiologa. Grada.
  • Seidl Z.,Burgetová A.,Hoffmannová E.,Mašek M.,Vaněčková M. (2012). Radiologie pro studium a praxi. Grada.
  • Vomáčka J.,Nekula J.,Kozák J. (2023). Zobrazovací metody pro radiologické asistenty. UP v Olomouci.
  • Žižka J.,Tintěra J.,Mechl M. et al. (2015). Protokoly MR zobrazování -pokročilé techniky. Galén.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr