Vyučující
|
-
Bubeníková Štěpánka, Mgr. Ph.D.
-
Nováková Veronika, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Podpora zdraví jako edukační pole - podmínky a projevy žádoucího vztahu ke zdraví. Kognitivní, efektivní a psyhomotorické cíle edukace. Porodní asistentka v rolích edukátora, lídra, advokáta, vůdce, výzkumníka. Formy a metody edukace vzhledem ke kultuře a subkultuře klientek. Metody a techniky edukace - audio, video, verbální, motorické vzhledem ke stylům učení klientek. Projektování a jeho algoritmus. Řízení ante a post factum - etapy. Ekomapa edukace. Projekty pro cílové uživatelské skupiny (determinované a nedeterminované). Edukace, autoedukace, reedukace. Primární, sekundární a terciální prevence. Projekty pro kooperaci s institucemi s primární edukační funkcí - rodina, škola. Projekty pro kooperaci zdravotnických institucí s klientelou. Zadání projektu. Projekty pro masmedia. Zaměření na ženu v těhotenství, při porodu, po porodu, na novorozence, rodiče a na ženu s gynekologickým onemocněním.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Grafické a výtvarné činnosti
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko ? praktický. Je součástí komplexu předmětů z oblasti dovedností v porodní asistenci. Je zaměřen na význam vzdělávání, na jednotlivé vyučovací metody, zásady tvorby a prezentace edukačního procesu v práci porodní asistentky. Soustředí se na specifika edukačního procesu v péči o ženu, dítě a celou rodinu ve všech jejích vývojových etapách. Sleduje praktickou aplikaci teorií edukace jedinců i skupin (žena, rodina, komunita). Seznamuje studenty se základy pedagogiky, didaktiky, edukace. Učí studenta metodám, jak vytvářet a realizovat edukační programy. Student vytvoří a veřejně prezentuje a obhajuje vzorový příklad edukačního programu. Znalost edukace je nedílnou součástí práce porodní asistentky při vyhledávání a uspokojování individuálních potřeb ženy, dítěte a rodiny v ochraně a prevenci zdraví.
Na základě rekognoskace potřeb klientů navrhne různé možnosti edukace. Vytvoří scénář edukačního projektu pro zvolenou cílovou skupinu klientů, v němž předvede znalosti teorie a praxe edukace. Zpracuje komplexně edukační projekt a odevzdá v elektronické a tištěné formě.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor
Na základě nejnovějších poznatků v oboru zpracovat seminární práci pro vybranou cílovou skupinu ve formě vhodné edukační opory (brožura, leták, film apod.) Tuto představit a obhájit veřejně. Elektronickou a tištěnou verzi v rozsahu min. 5 normostran odevzdat před prezentací.
|
Doporučená literatura
|
-
Fifková, H. (2009). Sexuální výchova-vybraná témata. Praha: MŠMT.
-
J. Průcha. (1997). Moderní pedagogika. Praha, Portál.
-
Juřeníková, P. (2010). Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing.
-
Křivohlavý, J. (2009). Psychologie zdraví. Praha - Grada.
-
PLAMÍNEK, J. (2010). Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3235-0.. Praha: GRADA.
-
Průcha, J., Janík, T., & Rabušicová, M. (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.
-
Tomanová, D. (1999). Dovednost projektovat program pro determinovanou uživatelskou skupinu. In Pedaagogická orientace, 1999, č. 3, s. 69-78..
-
Úlehla I. (2005). Umění pomáhat. Praha:SLON.
-
Vágnerová, M. (2012). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
-
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. (2008). Pedagogika pro učitele. Praha : Grada.
|