Vyučující
|
-
Svancarová Kateřina, Mgr.
-
Hrubá Renata, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Blok I: Základní terminologie (zdraví, nemoc, průběh nemoci, prognóza, symptom, syndrom). Anamnéza - osobní a rodinná, sociální, pracovní. Gynekologická a porodnická anamnéza. Subjektivní a objektivní příznaky, nejčastější příznaky onemocnění. Blok II: Fyzikální vyšetření - význam a zásady provádění. Vyšetření pohledem, pohmatem, poklepem, poslechem. Zhodnocení fyzikálního vyšetření. Vyšetření celkového stavu (vědomí, dýchání, poloha, postoj, chůze, konstituce, stav výživy, kůže). Fyzikální vyšetření hlavy, krku a hrudníku., břicha, končetin, páteře, lymfatických uzlin, kůže a reflexů. Blok III: Vyšetřovací metody, rozdělení (laboratorní, zobrazovací, endoskopické, operační). Blok IV: Vyšetřovací metody v gynekologii a porodnictví. Organizace péče o těhotné a rodičky v ČR. Indikátory perinatální úmrtnosti, perinatální morbidity. Mateřská úmrtnost. Prenatální péče, prenatální vyšetření. Prenatální diagnostika VVV. Kardiotokografie. Antropometrická měření, pomůcky, technika a význam v porodnictví.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Domácí příprava na výuku
- 24 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 30 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Studenti si osvojí základní techniku fyzikálního vyšetření klientky / pacientky, naučí se manuální zručnosti při používání těchto technik u žen v gynekologii a porodnictví a naučí se rozlišit fyziologický nález od abnormalit a patologie. Součástí předmětu je ucelená symptomatologie systémových onemocnění a přehled moderních diagnostických a vyšetřovacích metod v klinických oborech medicíny.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Písemný zápočtový test, ústní zkouška. Aktivní účast ve výuce a min. 90% přítomnost na seminářích a cvičeních.
|
Doporučená literatura
|
-
Binder Tomáš. (2015). Porodnická propedeutika: studijní texty pro obor Porodní asistentka. Ústí nad Labem.
-
Classen, M. (2011). Diferenciální diagnóza ve schématech. Praha: Grada.
-
Čepický, P. (2018). Kapitoly z diferenciální diagnostiky v gynekologii a porodnictví. Praha: Grada.
-
Herle, P. (2016). Diferenciální diagnostika v gynekologii. Praha.
-
Holubec, L. Klinická propedeutika v klinických a interních oborech.
-
Kopecký, M. (2013). Antropometrický instrumentář a metodika měření antropometrických parametrů. Olomouc : VUP.
-
Martin Procházka, Radovan Pilka. (2018). Porodnictví pro studenty lékařství a porodní asistence. Olomouc.
-
Nejedlá, M. (2015). Klinická propedeutika pro studenty zdravotnických oborů. Praha: Grada.
-
Pilka, R. a kol. (2017). Gynekologie. Praha: Maxdorf.
-
Raftery, A. T., Lim, E. K. S. (2010). Diferenciální diagnóza do kapsy.
-
Roztočil, A. (2011). Moderní gynekologie. Praha: Grada.
-
Roztočil, A. (2008). Moderní porodnictví. Praha: Grada.
-
Roztočil, A. (1998). Vyšetřovací metody v porodnictví a gynekologii. Brno: IDVPZ.
-
THOMAS, J., ed., MONAGHAN, T., ed. (2018). Klinické vyšetření: moderní propedeutika: rady, tipy, návody pro praxi. Praha: Grada.
|