Vyučující
|
-
Dorazilová Radmila, Mgr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Ve 2 čtyřhodinových blocích budou studentky seznámeny s tradicemi a historií různých kultur se zaměřením na vývojovou psychologii, ze které vychází technika a význam baby masáží. Dále budou studentky seznámeny se základní reflexologickou a klasickou technikou baby masáže kojence a s jejím významem a vlivem na fyzický a duševní stav dítěte a rodičovský vztah. Praktická část je zaměřena ve 3 liniích na matku, dítě a jejich vzájemný vztah. Doporučeno bude sledovat chování kojence, psychický a fyzický prožitek ze strany matky i kojence a jejich interakce. Masáže budou doplněny hravými metodami jako hudba, zpěv, verše, rýmy, říkadla, houpání a kolébání.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek pro porodní asistentky. Spojuje teoretickou přípravu a praktické ukázky. Seznamuje studenty se základy vývojové psychologie a psychomotorickým vývojem, s moderními poznatky o významu správné manipulace s novorozencem a kojencem, s možným využitím aromaterapie, muzikoterapie a akupresury v dětském věku. Student vytvoří seminární práci se vzorovým příkladem a praktickou ukázkou ve skupině. Znalost baby masáží je součástí práce porodní asistentky při vyhledávání a uspokojování individuálních potřeb ženy při péči o dítě a při podpoře rodiny jako cesty ke zdraví společnosti.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Seminární práce
Aktivní účast ve výuce.. Na základě nejnovějších poznatků v oboru student zpracuje seminární práci pro vybranou cílovou skupinu. Tuto představí a obhájí ve skupině. Elektronickou a tištěnou verzi v rozsahu min. 5 normostran odevzdá před prezentací.
|
Doporučená literatura
|
-
Kdopak to mluví: tajemství řeči kojence.
-
Auckettová, A. (1992). Masáže kojenců. Praha: Jan Kanzelsberger.
-
Cline, K. Čínská masáž pro kojence a děti: tradiční techniky, jak zmírnit koliku, nachlazení, bolení v uchu a další běžné dětské stavy.
-
Finando, Donna. Léčba dětí masáží spoušťových bodů: léčivý dotek rodičů.
-
GREGORA, Martin a Milena DOKOUPILOVÁ. Vývoj dítěte do jednoho roku: jak to vidí lékař a jak táta.
-
Hašplová, J. (2009). Masáže dětí a kojenců. Praha: Portál.
-
HELLBRÜGGE, Theodor. Prvních 365 dní v životě dítěte: psychomotorický vývoj kojence.
-
Holzer, L. Muzikoterapie.
-
KAVANAGH, Wendy. Něžné doteky.
-
Kiedroňová, E. (2005). Něžná náruč rodičů: moderní poznatky o významu správné manipulace s novorozencem a malým dítětem.. Praha: Grada.
-
Langmeier, J., Krejčířová, M. (2006). Vývojová psychologie. Praha.
-
LAZZARI, Simona. Vývoj dítěte v 1.-3. roce.
-
Matějková, E., Kelnarová, J. (2014). Psychologie a komunikace pro zdravotnické asistenty. Praha: Grada.
-
Mrowetz, M., Chrastilová, G., Antalová, I. Bonding - porodní radost: podpora rodiny jako cesta k ozdravení porodnictví a společnosti?.
-
REHM-SCHWEPPE, Rahel a Sabine GRABOSCH. Masáž děťátka.
-
SCHUTT, Karin. Šťastné dítě: masáže, hry, hudba : to nejlepší z kurzů pro miminka, co můžete provádět sami doma.
-
ŠPAŇHELOVÁ, Ilona. Dítě: vývoj a výchova od početí do tří let.
-
Walter, B. Masáže kojenců.
-
Wang, CH. Dětská akupresura: tradiční čínské masáže dětí.
|