Vyučující
|
-
Dorazilová Radmila, Mgr. PhD.
-
Hrubá Renata, Mgr. Ph.D.
-
Bubeníková Štěpánka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Reprodukční zdraví dle WHO. Porodní asistentka jako edukátorka v oblasti výchovy k reprodukčnímu zdraví Problematika sexuální výchovy a výchovy k plánovanému rodičovství, manželské poradenství Sexuální chování dětí ? rodinná a sociosexuální problematika v mateřských školách. Sexuální chování dětí ? pojetí sexuální výchovy na základních školách. Sexuální chování v pubertě, realizace edukace pubescentů, Sexuální chování u adolescentů, realizace edukace pubescentů. Sexuální chování v dospělosti, klimakteriu, andropauze a seniu. Hygiena pohlavního života u ženy a muže. Přirozené metody plánování rodičovství, antikoncepce u ženy, antikoncepce u muže. Sexuální poruchy u žen, sexuální poruchy u mužů. Homosexualita, společnost a AIDS v ČR. Umělé ukončení těhotenství ? pro a proti etické a psychologické aspekty nechtěného těhotenství. Reprodukční zdraví a asistovaná reprodukce ? současný stav v ČR. Příprava edukačních programů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 22 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět poskytuje informace týkající se koncepce zdraví jednotlivce a rodiny. Zdůrazňuje edukační činnost v rámci podpory zdraví a prevence vzniku onemocnění a komplikací. Seznamuje studenty s oblastí reprodukčního zdraví a plánovaného rodičovství pro různé věkové skupiny klientek.
Student bude umět: aplikovat výchovu k reprodukčnímu zdraví v terénu; podávat informace a rady o plánování zdravého rodičovství; metody a postupy v oblasti sexuální výchovy.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
POA/PRK04 a zároveň POA/PRK10 a zároveň POA/PRK24
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce
Absolvování seminářů a cvičení, vytvoření edukačního materiálu.
|
Doporučená literatura
|
-
Farkašová, D. (2018). The determinants of health. Praha: Galén.
-
Hájek, Z., Čech,E., Maršál, K., a kol. (2014). Porodnictví - 3. zcela přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada.
-
Hořejší, J. (2017). Dětská gynekologie. Praha: Mladá fronta.
-
Konečná, H. (2017). Rodičem kdykoliv a jakkoliv? průvodce asistovanou reprodukcí a náhradní rodinnou péčí. Praha.
-
MITLÖHNER, M., SOVOVÁ, O. (2015). Právní problematika umělé lidské reprodukce. Hradec Králové.
-
Pilka, R. (2017). Gynekologie. Praha: Maxdorf.
-
PIŤHOVÁ, P., PERUŠIČOVÁ, J., ZÁMEČNÍK, L. Diabetes mellitus a reprodukční funkce: [průvodce pro každodenní praxi].
-
Řezáčová, J. et al. (2018). Reprodukční medicína: současné možnosti v asistované reprodukci. Praha: Mladá fronta.
-
Řežábek, K. (2018). Asistovaná reprodukce, 3. vydání. Praha, Maxdorf, 154 s.
-
Slezáková, L. (2011). Ošetřovatelství v gynekologii a porodnictví. Praha: Grada.
-
Šulová, L. (2011). Výchova k sexuálně reprodukčnímu zdraví. Praha: Maxdorf.
|