Předmět: Základy teorie porodní asistence

» Seznam fakult » FZV » POA
Název předmětu Základy teorie porodní asistence
Kód předmětu POA/PAB10
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dorazilová Radmila, Mgr. PhD.
  • Procházka Martin, prof. MUDr. Ph.D.
  • Hrubá Renata, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Filozofie porodní asistence jako moderní vědní disciplíny. Terminologie, klasifikační systémy, nástin metodologie zkoumání v porodní asistenci. Konceptuální modely různých autorek a jejich využití v porodní asistenci. Multikulturní dimenze v porodní asistenci, KM Leiningerové. Definování kultury, etnicity, společnosti, společné a rozdílné znaky. Pojetí neměnnosti dominantní skupiny. Kultura a etnicita v mezilidských vztazích, v rodině. Kulturní a etnické dimenze zdraví, choroby, smrti. Rituály. Multikulturní společnost - důsledky pro zdravotnické/služby porodní asistenky. Kulturní aspekty v porodní asistenci. Multikulturní společnost v ČR. Etnocentrismus a jeho důsledky v procesu péče v porodní asistenci. Interkulturní komunikační problémy, prostředky usnadňující interkulturní komunikaci. Duchovní život člověka - obsah, význam, základní náboženské směry a jejich pravidla regulující chování svých členů společnosti. Významné náboženské rituály ve vztahu k ženě, těhotné ženě, porodu, umírání a smrti.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Předmět navazuje na poznatky z předmětu Základy teorie porodní asistence ze ZS. Systémově vymezuje porodní asistenci jako moderní vědní disciplínu s vlastní filozofií, hodnotovým systémem, předmětem zkoumání, teoretickými modely, standardní terminologií, klasifikačními systémy a metodologií. Seznamuje studenty s multikulturní dimenzí péče v porodní asistenci o individuální potřeby ženy, rodiny a komunity, s hlavními úkoly a funkcemi porodní asistence ve společnosti.
Student po absolvování disciplíny bude: -znát a správně používat terminologii a pojmový aparát v porodní asistenci -rozumět základům holistické filozofie a holistickému přístupu v péči o zdraví ženy, rodiny a komunity -schopen teoreticko filosofického náhledu na problematiku péče v porodní asistenci -umět určovat priority, zpracovat metodiku jednoduchého empirického šetření -schopen teoretické vědomosti aplikovat do běžné odborné praxe v porodní asistenci a aktivně jich využívat v individualizované, na potřeby pacientky/klienty orientované péči . -znát a využívat poznatků z konceptuálních modelů v porodní asistenci -umět správně používat pojmy - etnicita, kultura, duchovno, víra, náboženství -znát základní charakteristiky vybraných etnických, kulturních a náboženských skupin -schopen realizovat proces péče v porodní asistenci u klientek s ohledem na jejich etnické, kulturní a duchovní specifika
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Didaktický test, Systematické pozorování studenta, Seminární práce

Absolvování seminářů, praktických cvičení, vypracování seminární práce a její obhájení
Doporučená literatura
  • Archalousová, A. (2003). Přehled vybraných ošetřovatelských modelů. Hradec Králové: Nucleus.
  • Benedictová, R. (1999). Kulturní vzorce. Praha.
  • Budil, I. (2003). Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Praha.
  • Coogan M., D. (1999). Historie náboženství. Praha: Triton.
  • Copans, J. (2001). Základy antropologie a etnologie.. Praha.
  • Dacík, T. (2001). Člověk a rasa. Brno.
  • Doenges, M. E., Moorhouse, M. F. (2001). Kapesní průvodce zdravotní sestry. Praha: Grada Publishing.
  • Dülmen, R. van. Historická antropologie. Vývoj - problémy - úkoly. Praha, 2002..
  • Geissler, E. M. Pocket guide to cultural assessment.
  • Halada, J. (2010). Osudy moudrých: průvodce evropským myšlením. Praha : Epocha.
  • Hurley, M. E. (1986). Classification of Nursing Diagnoses. The C. V. Mosby Company.
  • Janata, J. (1999). Agrese, tolerance a intolerance. Praha.
  • Jarošová, D. (2002). Vybrané ošetřovatelské modely a teorie. Ostrava: OU ZSF.
  • Kalibová, K., Pavlík, Z., Vodáková, A. (2009). Demografie (nejen) pro demografy. Praha: Slon.
  • Kim, M. J., McFarland, G. K. (1992). Pocket Guide to Nursing Diagnoses. The C. V. Mosby.
  • Mastiliaková, D. (1999). Holistické přístupy v péči o zdraví. IDVPZ Brno.
  • Mastiliaková, D. (2002). Úvod do ošetřovatelství II. Praha: Karolinum.
  • Mastiliaková, D. (2003). Úvod do ošetřovatelství I. Praha: Karolinum.
  • Mikšová, Z. a kol. (2002). Kapitoly ošetřovatelské péče I., II.. Valašské Meziříčí: Nalios.
  • Mucha I. (2000). Symboly v jednání. Praha: Karolinum.
  • Murphy, R. F. (2001). Umlčené tělo. Praha: SLON.
  • Nečas. (1993). Romové v České republice včera a dnes. Olomouc.
  • Pavlíková, S. (2013). Modely ošetřovatelství v kostce. Grada.
  • PELCOVÁ, N. (2001). Vzorce lidství. Filosofie o člověku a výchově. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-64-1.. Praha.
  • Stewart R. (1998). Myšlenky, které utvářely svět. Praha: Knižní klub.
  • Wolf J. (1999). Člověk a jeho svět. Praha ORBIS.
  • Wolf, J. (2002). Integrální antropologie na prahu 21. století. Praha: Karolinum.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr