Vyučující
|
-
Dorazilová Radmila, Mgr. PhD.
-
Procházka Martin, prof. MUDr. Ph.D.
-
Hrubá Renata, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Filozofie porodní asistence jako moderní vědní disciplíny. Terminologie, klasifikační systémy, nástin metodologie zkoumání v porodní asistenci. Konceptuální modely různých autorek a jejich využití v porodní asistenci. Multikulturní dimenze v porodní asistenci, KM Leiningerové. Definování kultury, etnicity, společnosti, společné a rozdílné znaky. Pojetí neměnnosti dominantní skupiny. Kultura a etnicita v mezilidských vztazích, v rodině. Kulturní a etnické dimenze zdraví, choroby, smrti. Rituály. Multikulturní společnost - důsledky pro zdravotnické/služby porodní asistenky. Kulturní aspekty v porodní asistenci. Multikulturní společnost v ČR. Etnocentrismus a jeho důsledky v procesu péče v porodní asistenci. Interkulturní komunikační problémy, prostředky usnadňující interkulturní komunikaci. Duchovní život člověka - obsah, význam, základní náboženské směry a jejich pravidla regulující chování svých členů společnosti. Významné náboženské rituály ve vztahu k ženě, těhotné ženě, porodu, umírání a smrti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Předmět navazuje na poznatky z předmětu Základy teorie porodní asistence ze ZS. Systémově vymezuje porodní asistenci jako moderní vědní disciplínu s vlastní filozofií, hodnotovým systémem, předmětem zkoumání, teoretickými modely, standardní terminologií, klasifikačními systémy a metodologií. Seznamuje studenty s multikulturní dimenzí péče v porodní asistenci o individuální potřeby ženy, rodiny a komunity, s hlavními úkoly a funkcemi porodní asistence ve společnosti.
Student po absolvování disciplíny bude: -znát a správně používat terminologii a pojmový aparát v porodní asistenci -rozumět základům holistické filozofie a holistickému přístupu v péči o zdraví ženy, rodiny a komunity -schopen teoreticko filosofického náhledu na problematiku péče v porodní asistenci -umět určovat priority, zpracovat metodiku jednoduchého empirického šetření -schopen teoretické vědomosti aplikovat do běžné odborné praxe v porodní asistenci a aktivně jich využívat v individualizované, na potřeby pacientky/klienty orientované péči . -znát a využívat poznatků z konceptuálních modelů v porodní asistenci -umět správně používat pojmy - etnicita, kultura, duchovno, víra, náboženství -znát základní charakteristiky vybraných etnických, kulturních a náboženských skupin -schopen realizovat proces péče v porodní asistenci u klientek s ohledem na jejich etnické, kulturní a duchovní specifika
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Didaktický test, Systematické pozorování studenta, Seminární práce
Absolvování seminářů, praktických cvičení, vypracování seminární práce a její obhájení
|
Doporučená literatura
|
-
Archalousová, A. (2003). Přehled vybraných ošetřovatelských modelů. Hradec Králové: Nucleus.
-
Benedictová, R. (1999). Kulturní vzorce. Praha.
-
Budil, I. (2003). Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Praha.
-
Coogan M., D. (1999). Historie náboženství. Praha: Triton.
-
Copans, J. (2001). Základy antropologie a etnologie.. Praha.
-
Dacík, T. (2001). Člověk a rasa. Brno.
-
Doenges, M. E., Moorhouse, M. F. (2001). Kapesní průvodce zdravotní sestry. Praha: Grada Publishing.
-
Dülmen, R. van. Historická antropologie. Vývoj - problémy - úkoly. Praha, 2002..
-
Geissler, E. M. Pocket guide to cultural assessment.
-
Halada, J. (2010). Osudy moudrých: průvodce evropským myšlením. Praha : Epocha.
-
Hurley, M. E. (1986). Classification of Nursing Diagnoses. The C. V. Mosby Company.
-
Janata, J. (1999). Agrese, tolerance a intolerance. Praha.
-
Jarošová, D. (2002). Vybrané ošetřovatelské modely a teorie. Ostrava: OU ZSF.
-
Kalibová, K., Pavlík, Z., Vodáková, A. (2009). Demografie (nejen) pro demografy. Praha: Slon.
-
Kim, M. J., McFarland, G. K. (1992). Pocket Guide to Nursing Diagnoses. The C. V. Mosby.
-
Mastiliaková, D. (1999). Holistické přístupy v péči o zdraví. IDVPZ Brno.
-
Mastiliaková, D. (2002). Úvod do ošetřovatelství II. Praha: Karolinum.
-
Mastiliaková, D. (2003). Úvod do ošetřovatelství I. Praha: Karolinum.
-
Mikšová, Z. a kol. (2002). Kapitoly ošetřovatelské péče I., II.. Valašské Meziříčí: Nalios.
-
Mucha I. (2000). Symboly v jednání. Praha: Karolinum.
-
Murphy, R. F. (2001). Umlčené tělo. Praha: SLON.
-
Nečas. (1993). Romové v České republice včera a dnes. Olomouc.
-
Pavlíková, S. (2013). Modely ošetřovatelství v kostce. Grada.
-
PELCOVÁ, N. (2001). Vzorce lidství. Filosofie o člověku a výchově. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-64-1.. Praha.
-
Stewart R. (1998). Myšlenky, které utvářely svět. Praha: Knižní klub.
-
Wolf J. (1999). Člověk a jeho svět. Praha ORBIS.
-
Wolf, J. (2002). Integrální antropologie na prahu 21. století. Praha: Karolinum.
|